از اولین شهر خشتی جهان چه می‌دانید؟

تصویر پیدا نشد

یکی از محله های تاریخی شهر خشتی، محله فهادان می باشد با بافتی تاریخی که اکثر دیدنی‌های شهر در دل آن جای گرفته است. در کوچه پس کوچه‌های محله فهادان، خانه لاری‌ها و زندان اسکندر و بناهای تاریخی دیگر دیده می شود. در لا به لای این آثار خشتی تاریخی، خانه ای قرار دارد که کمتر گردشگری آن را دیده است.

به گزارش سلام نو، یزد، اولین شهر خشتی جهان در مرکز ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و ما را مهمان تماشای کویر و تاریخ می کند. هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار خشتی به یزد سفر می کنند تا با دیدن بناهای خشتی و حال و هوای کویری، روح دیرینه خود را سیراب نمایند و شکوه و قدمت تاریخ ایران زمین را با خود به یادگار ببرند. در سالهای اخیر شهر یزد بعنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
در بین آثار تاریخی یزد بناهایی وجود دارد که مثل تمام آثار دیگر ایران بازدید کننندگان خاص خود را دارد. خانه هنر یزد نیز که در عمارتی تاریخی دایر شده است از جمله این مکانها به شمار میرود. خانه هنر یزد از خانه های تاریخی بافت فهادان یزد می باشد که با نام خانه مهدی ملک زاده ثبت شده است. این خانه پس از بازسازی به یک مجموعه گردشگری و فرهنگی تبدیل شده که مدیریت آن را آقای میرزایی برعهده دارند. پس از ترمیم خانه، طبقه اول آن به گالری صنایع دستی و پشت بام آن به کافه اختصاص داده شد.

از اولین شهر خشتی جهان چه می‌دانید؟

خانه هنر یزد در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ی ثبت ۲۹۵۰ به عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی از محله های تاریخی شهر خشتی، محله فهادان می باشد با بافتی تاریخی که اکثر دیدنی های شهر در دل آن جای گرفته است. در کوچه پس کوچه های محله فهادان، خانه لاری ها و زندان اسکندر و بناهای تاریخی دیگر دیده می شود. در لا به لای این آثار خشتی تاریخی، خانه ای قرار دارد که کمتر گردشگری آن را دیده است. این خانه به خانه هنر یزد معروف می باشد.

در ایامی نه چندان دور ۴ نسل از نسل ملک زاده در این خانه زندگی می کرده اند. قدمت این خانه به دوره قاجار می رسد که تقریبا از سال ۱۳۹۳ مرمت و بازسازی آن شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد.

از اولین شهر خشتی جهان چه می‌دانید؟

حدود ۲ سال است که قسمت کوچکی از آن در قالب مجموعه گردشگری خانه هنر یزد در حال کار و فعالیت است. در مجموعه گردشگری و هنری خانه هنر یزد می توان علاوه بر بازدید از یک خانه تاریخی، در گالری زیبای آن قدم زد و از تماشای تابلوهای نفیس هنرمندان یزد لذت برد، از فروشگاه صنایع دستی آن خرید کرد، بر روی تخت های پشت بام معروف به بام یزد این خانه نشست و در حین نوشیدن دمنوش های کافه خانه هنر یزد، نمای باشکوه و تاریخی شهر کویری یزد را تماشا کرد و از این منظره لذت برد.

حین تماشای این خانه و آثار هنرمندان یزد، از منوی کافه خانه هنر یزد می توان انواع دمنوش ها و نوشیدنی های خوشمزه، غذاهای سنتی نظیر دال عدس، رول سبزیجات، کوکو سبزی و … را انتخاب و از تناول غذای خود در محیطی کاملا هنری و دلنشین لذت برد. دیوارهای کاهگلی، تخت و صندلی های چوبی، درهای قدیمی، ظروف سنتی و صنایع دستی که دیواره های این کافه را تزیین کرده است، تداعی کننده حسی متفاوت و نوستالژیک است که آرامش خاطر فوق العاده ای را به همراه دارد.

از اولین شهر خشتی جهان چه می‌دانید؟

قرار گرفتن این خانه در قلب بافت تاریخی و نزدیکی آن به جاهای دیدنی یزد مانند مسجد جامع یزد و زندان اسکندر سبب شده تا روزانه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری باشد و لحظات به یادماندنی و نابی را برای آنان خلق کند.

اگر در هتل موزه فهادان و یا هتل پارس یزد اقامت دارید، با رفتن به کافه خانه هنر که در نزدیکی این هتل ها واقع شده می توانید به تماشای نمایی بی نظیر از بافت تاریخی یزد بنشینید.

 منبع: تریپ یار