تنگه ارغوان در کجا قرار دارد؟

تصویر پیدا نشد

تنگه ی ارغوان در ورودی راه شمالی مسیر کرمانشاه به ایلام در حوزه ی استحفاظی دهستان میشخاص (میه خاص) قرار دارد. گونه نادر و در حال انقراض آن ارغوان و گونه های همراه شامل بلوط ، دافنه ، کیکم و زالزالک، گون، طویلک و قارچ ویژگی گیاهی این منطقه میباشد.

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، تنگه ارغوان در سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام در مسیر تنگه قوچعلی و در مسیر رودخانه ای و درختانی با گلهای ارغوانی قرار داشته که تنوع رنگ طبیعت و جنگلهای سبز این تنگه چشم هر بیننده ای را محسور می کند. از همین رو تنگه ارغوان یکی از تفرجگاه های اصلی ایلام به شمار می آید و ساکنان ایلام اغلب اوقات فراغت خود را در این تنگه سپری می کنند.

این تنگه فوق العاده زیبا و رویایی جزو مناطق سردسیر استان و زادگاه اصلی درختچه ارغوان به حساب می آید. این منطقه در گذشته به “گاوز” معروف بوده و محل رشد گونه های متنوع گیاهی از جمله بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک بوده ولی متاسفانه اصلی ترین گونه گیاهی این منطقه که درختچه ارغوان است در حال انقراض میباشد. در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی اطراف آن صنعت زنبورداری عسل ناب، رونق دارد.

تنگه ارغوان در موقعیت جغرافیایی N۴۶۲۸۳۸ E۳۳۳۷۵۱ در استان ایلام و به وسعت ۱۷۰ هکتار در شمال شرقی شهر ایلام واقع گردیده است. (درفاصله ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام، درمسیر تنگه قوچعلی) تنگه ارغوان در مسیر رودخانه ای با گل ها و درختان ارغوانی مخصوصا در فصل بهار و بویژه در اردیبهشت زیبایی وصف ناپذیری را به طبیعت و جنگل های سبز آن دیار بخشیده است. زیبایی رنگ آنها چشم هر بیننده ای را به خود خیره مسازد. این تنگه جزو مناطق سردسیر استان بوده و زادگاه اصلی درختچه ی ارغوان تنگه گاوز در شمال شرقی شهر ایلام میباشد. معمولا شاخه های این درختچه ی زیبا نازک و شکننده هستند. منطقه رویایی و بکر گاوز با اسم امروزی تنگه ی ارغوان در ورودی راه شمالی مسیر کرمانشاه به ایلام در حوزه استحفاظی دهستان میشخاص (میه خاص) قرار دارد.

این درختچه در کناره ی رودخانه های سیلابی و فصلی که خاکی سبک و رسوبی دارند به خوبی رشدکرده و به سبب نرمی شاخه ها مجبور است از ریشه به صورت چند شاخه ای رشد کند تا شاخه ها به کمک هم بلند شوند و کمتر آسیب ببینند. درخت ارغوان از طریق بذری که در غلاف لوبیا مانند است تکثیر می شود و فقط یک سال مراقبت از آن کافی است تا در سال های بعد گل بدهد. همه ساله در اوایل بهار و هنگامی که دمای روز به بیش از ۱۵ درجه برسد شکوفا شده و شکوفه های ارغوانی آن تا دو هفته دوام دارند. هر چند در زمان جنگ هزاران اصله از این درختچه برای مصرف سوخت و دیرک چادر های آوارگان جنگی از بین رفت اما اگر از ذخیره گاه اصلی آن در دره ی گاوز مراقبت شود و برای پراکنش غیر طبیعی آن چاره ای بیاندیشند در طول چند سال می توان ایلام را به محلی برای تولید و تکثیر آن تبدیل کرد .

گونه گیاهی نادر و در حال انقراض آن ارغوان و گونه های همراه شامل بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک میباشد. جود جنگل انبوه بلوط دردو سمت جاده و تیغه های سنگی و زیبای کوهستان و گردشگاههای مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگها در نظام طبیعی و مراتع پرپشت و گونه های نادر گیاهی مانند گون، طویلک، قارچ و استفاده از گیاهان معطر در محدودة این تنگه و ارتفاعات ییلاقی آن در مسیر گز گردکان و سورگه صنعت زنبورداری رادر تهیه عسل ناب ایلامی رونق بخشیده است.