رقابت جده با دبی در حوزه گردشگری و اقتصاد

تصویر پیدا نشد

پروژه های بسیاری در شهر جده اجرا می شود تا این شهر به محلی برای جذب تاجران و گردشگران تبدیل شود و جده بتواند با دبی که یکی از قوی ترین مقاصد در جذب گردشگر و تاجر است، رقابت کند.

میدل ایست نیوز: جده عربستان با پروژه های اقتصادی گسترده و حمایت نامحدود دولت، رقابت با شهرها و مقاصد گردشگری و اقتصادی در سطح کشورهای عضو شورای همکاری را آغاز کرده است به گونه ای که انتظار می رود که به یک مقصد برای گردشگران و تاجران منطقه و شهروندان کشورهای خارج منطقه تبدیل شود.

مقامات عربستان در تلاشند در سال 2022، 50 میلیون گردشگر به شهرهای مختلف عربستان از جمله جده جذب کنند و این درحالیست که دبی ویژگی افزایش شمار گردشگران در هر سال را به خود اختصاص داده است.

بنابر اعلام اداره گردشگری و بازاریابی تجاری دبی، شمار گردشگران ورودی به این امارت طی 7 ماه نخست سال 2021 به 2.85 میلیون گردشگر رسیده است.

عربستان از سپتامبر 2019 صدور روادید گردشگری را آغاز کرد و در آن زمان آمار قابل توجه ای از صدور روادید گردشگری منتشر شد. عربستان طی 6 ماه، و پیش از آنکه به دلیل کرونا سفر را تعلیق کرده و گذرگاه های مرزی خود را ببندد، 400 هزار روادید صادر کرده بود.

مقامات عربستان پروژه های بسیاری در شهر جده اجرا می کنند تا این شهر را به محلی برای جذب تاجران و گردشگران تبدیل کنند و جده بتواند با دبی در امارات متحده عربی که یکی از قوی ترین مقاصد در جذب گردشگر و تاجر در سطح کشورهای عضو شورای همکاری و بین المللی است، رقابت کند.
هتل های جدید جده

شهر جده از نظر شروع توسعه در ساخت هتل های مجلل، ایجاد شهرهای صنعتی، توسعه بندر اسلامی خود و تبدیل آن به مرکز تجارت جهانی می تواند با دبی رقابت کند.

براساس گزارشی که در سایت Top” hotel projects” منتشر شده، شهر جده طی سال های آتی به ویژه با نزدیک شدن به پایان سه پروژه و 814 اتاق تا قبل از آغاز سال 2022، شاهد رشد قابل توجهی در بازار هتل خواهد بود.

طبق گزارش مذکور، 36 طرح ساخت هتل چهار و پنج ستاره با 8 هزار و 837 اتاق در جده وجود دارد. 9 هتل دیگر با هزار و 826 اتاق در سال 2023 و پس از آن 10 پروژه دیگر با 2 هزار و 783 اتاق در سال 2024 راه اندازی خواهد شد.

جده
مرکز تجارت جهانی

علاوه بر رشد فزاینده در بخش هتل، بندر جده نیز معاملاتی برای تبدیل شدن به یک مرکز تجاری و لجستیکی بین المللی انجام داده به گونه ای که ساخت و ساز نخستین مرحله از پروژه توسعه پایانه جنوبی کانتینرها در بندر اسلامی جده آغاز شده است.

طرح توسعه پایانه جنوبی کانتینرها در بندر جده، شامل افزایش طول اسکله از 1500 به 2150 متر و افزایش آبخور شناورها به 18 متر می شود که این پایانه را قادر می سازد به صورت همزمان به 5 کشتی خدمت رسانی کند و پذیرای بزرگترین کشتی های کانتینری امروز و آینده باشد.

این طرح همچنین شامل افزودن 15 جرثقیل ساحلی STS جدید با جدیدترین فناوری‌ها و 60 جرثقیل دروازه‌ای RTG الکتریکی است.

این طرح شامل 4 مرحله است و قرار است با آغاز سال 2024 به پایان برسد.

جده
برج جده

در راستای توسعه اقتصادی شهر جده، اقدامات مربوط به زیرساخت های پروژه شهرک اقتصادی جده به پایان رسید و 90 درصد ساخت و ساز و زیباسازی جاده ها انجام شد.

پروژه برج های جده یکی از بزرگترین پروژه های اصلی در عربستان است و از 210 برج به ارتفاع 30 طبقه تشکیل شده است.

پروژه شهرک اقتصادی جده، واحدهای مسکونی، هتل های بین المللی، دفاتر تجاری، مراکز آموزشی، منطقه دیپلماتیک، مراکز تجاری، مراکز گردشگری و تفریحی و ورزش های آبی را شامل می شود تا جده به یک شهر مدرن در یک موقعیت استراتژیک و جذاب برای تجارت و گردشگری تبدیل شود.

برج جده در این شهر که به ارتفاع یک کیلومتر خواهد بود، جای برج خلیفه در دبی را خواهد گرفت و بلند ترین ساختمان جهان خواهد بود.

این برج جزء پروژه عظیم جده و در موقعیت ویژه ای در منطقه ای استراتژیک در ساحل دریای سرخ در شمال جده احداث می شود و برجی با کاربری های متعدد از جمله مسکونی، تجاری و هتل 5 ستاره خواهد بود.

این پروژه که اواخر سال 2022 افتتاح می شود، منطقه ای مسکونی به مساحت دو و نیم میلیون متر مربع، منطقه ای تجاری به مساحت 470 هزار متر مربع، منطقه ای آموزشی به مساحت 150 هزار متر مربع و منطقه ای برای دفاتر تجاری به مساحت 800 هزار متر مربع را در خود جای خواهد داد.

در بحث گردشگری نیز، صندوق سرمایه گذاری های عمومی در سال 2017، پروژه توسعه گردشگری دریایی در مرکز ساحل شهر جده را با هدف تبدیل آن به منطقه ای حیاتی و مهم و یک مقصد گردشگری، مسکونی و تجاری منحصر به فرد، آغاز کرد.

این پروژه به دنبال آن است محیطی مناسب و متمایز فراهم کند تا جده بتواند یکی از صد شهر برتر در سطح جهان باشد و به منطقه ای مهم و مناسب برای تفریح و تجارت و مقصدی منحصر به فرد برای ساکنان و گردشگران تبدیل شود.

جده
چشم انداز 2030 عربستان

گردشگری در عربستان یکی از بخش های نوپای دارای رشد سریع است و یکی از محورهای مهم چشم انداز 2030 عربستان محسوب می شود.

عربستان در راستای چشم انداز 2030 و با هدف ترویج گردشگری و جذب گردشگر، اقدامات جنجال برانگیزی اتخاذ کرده است.

از جمله این اقدامات آزادی های جدید در ساحل پیور بیچ است که در اوت 2021 افتتاح شده، و تجربه جدید و منحصر به فردی در عربستان که به شدت محافظه کار بوده، ارائه می دهد به گونه ای که افراد در روز از آب های فیروزه ای و ماسه سفید بدون هیچ محدودیتی لذت می برند، زنان اجازه پوشیدن بیکینی دارند، می توانند قلیان بکشند و حیوانات خانگی همراه خود داشته باشند.

عربستان همچنین شرط الزامی بودن حضور یک همراه برای بانوان و یا لزوم پوشیدن چادر را برای شهروندان خارجی لغو کرد.

عربستان

اخیرا عربستان در راستای چشم انداز 2030 و با هدف ترویج گردشگری و جذب گردشگر، یک دفتر در سئول پایتخت کره جنوبی افتتاح کرده است.

این کشور بر روی افزایش سهم بخش گردشگری در تولید ملی حساب باز کرده است. رئیس سازمان گردشگری عربستان احتمال داده است عربستان در سال 2030 سالانه میزبان صد میلیون گردشگر باشد.

سایت بلومبرگ گزارش داده که عربستان برای راه اندازی پروژه گردشگری لوکس «امالا» در سال آینده نزدیک به 10 میلیارد ریال معادل 2.7 میلیارد دلار امریکا وام سبز (وام اختصاص یافته برای پروژه های دوستدار محیط زیست) دریافت خواهد کرد.

«احمد الخطیب»، وزیر گردشگری عربستان نیز، در سخنانی در کنفرانس «آینده سرمایه‌گذاری» در ریاض با اعلام اینکه عربستان طی 10 سال آینده بیش از یک هزار میلیارد دلار در بخش گردشگری، سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت که در حال حاضر عربستان سالانه 40 میلیون گردشگر می‌پذیرد و امیدوار است که این مقدار در سال 2030 به بیش از 100 میلیون گردشگر در سال برسد.

گفتنی است عربستان در چارچوب چشم‌انداز 2030 برنامه‌های گسترده‌ای برای متنوع کردن منابع اقتصادی خود و کاهش وابستگی به نفت تنظیم کرده است.