روستای اورازان البرز مقصدی منحصر بفرد برای استراحت

تصویر پیدا نشد

قدمت این منطقه به چهار هزار سال می رسد. این روستا زادگاه مشاهیر از جمله جلال آل احمد است.

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، اورازان روستایی در بخش بالا طالقان، شهرستان طالقان در استان البرز است. این روستا که در انتهای دره ای با شیب نسبتا تند و پای کوه قرار گرفته دارای آب و هوای بسیار مطلوب و درختان تنومند گردو و گل های لاله وحشی است که قدم به قدم در دامنه کوهستان دلربا به چشم می خورد. این روستا، با شماره ثبت ۴۵۷۲ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

روستای اورازان یکی از زیباترین و پرآب‌ ترین مناطق شهرستان طالقان است و از جاذبه های ویژه ای برخوردار است که آنرا منحصربفرد کرده است. از جمله آبشار و چشمه های جوشان که در خشکسالی نیز این روستا را سیراب می کنند و از نظر مردم متبرک هستند. وجود باغات وسیع بخصوص درختان گردو موجب شده در فصل تابستان گردشگران زیادی به این روستا سفر کنند. وجود بقاع متبرکه امامزادگان سید علاءالدین (ع) و سید شرف الدین (ع) دراین روستا بر اهمیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری منطقه افزوده است. این روستا به نام «روستای آب‌ ریزان» نیز شهرت دارد، جالب است بدانید که در طالقان فقط دو روستا جزء آثار ملی کشور قرار گرفته اند ۱- روستای گلیرد ۲- روستای اورازان.
جاذبه های گردشگری

این روستا که در ۱۲ کیلومتری شهر طالقان در قلب رشته ‌کوه‌ های البرز قرار گرفته شاهد پدیده ای زیبا، طبیعی و خروشان است که به «آبشار اورازان» معروف است.
در بخش ورودی روستا، تپه ‌ای مشاهده می شود که از قدمتی بالغ بر چهار هزار سال برخوردار است.
از ویژگی‌ های منحصر به فرد روستا وجود چشمه ‌ای همیشه جوشان حتی در زمان خشکسالی است که اهالی به آن اعتقاد ویژه داشته و آنرا پر برکت می ‌دانند.
نیمی از شهرت این روستا به دلیل وجود امامزادگان سید علاءالدین و سید شرف ‌الدین می ‌باشد، که مزارشان بر بالای کوه قرارگرفته است.

زبان و فرهنگ

مردم اورازان به زبان تاتی سخن می ‌گویند. اهالی اورازان همه سید هستند و نمی‌ توانند با غیر سید ها ازدواج کنند در غیر این صورت باید روستا را ترک کنند.
مشاهیر

روستای اورازان زادگاه مشاهیری بزرگی از جمله ۴۵ نویسنده و کاتب قرآن است. جلال آل احمد نویسنده مشهور ایرانی در این روستا متولد شده است و کتابی به نام اورازان (چاپ نخست، اردیبهشت ۱۳۳۳) در وصف روستای پدری خویش نوشته است که در آن به شرایط جغرافیایی، آداب و رسوم، زبان تاتی و سایر مشخصات مردمان این روستا و شهرستان طالقان اشاره کرده است.
مسیر دسترسی

اورازان در دل کوه های البرز مرکزی در نود کیلومتری کرج و دوازده کیلومتری مرکز طالقان است. برای رسیدن به اورازان باید از شهرک (مرکز شهرستان طالقان) بسمت بالا طالقان راه فرعی روستای گوران-روستای اورازان عبور کرد؛ از کنار جاده تا روستای اورازان ١٠ کیلومتر راه بسیار پر پیچ و خم است که به بالاترین نقطه ها در کوه های جنوبی البرز مرکزی شما را می رساند.