سفری به بهشت گمشده ایران

تصویر پیدا نشد

بهشت گمشده در منطقه ای به وسعت بیست هزار هکتار واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۴۰ متر است. این منطقه ‌دارای اقلیم ایران وتورانی‌است.
به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، بهشت گم شده نام منطقه ای خوش آب و هو و سرسبز در شهرستان مرودشت و کامفیروز است. نام اصلی این مکان «تنگ بستانک» بوده است که اکنون به بهشت گم شده مشهور شده است. تنگ بستانک یا همان بهشت گمشده دره زیبایی است که جهت امتداد آن شرقی غربی است و صخره‌های عمودی و مرتفع دو طرف آن را دربرگرفته است.

این منطقه دیدنی که زیبایی انبوه درختان و پرآبی رودخانه هایش چشم هر بیننده ای را می نوازد و مهمانان را به تحسین و تکریم آفرینشگر هستی وامی دارد از جمله مناطق حفاظت شده استان فارس است.
انبوه درختان در منطقه بهشت گم شده در پاره ای از مناطق چنان پنجه در پنجه هم انداخته و سقفی از نوازش بر سر رهگذران و گردشگران ساخته که به سختی می توان درخشش آفتاب را از میان شاخ و برگ درختان دید.

تنگ بستانک در موقعیت جغرافیایی N۳۰۲۱۲۹ E۵۲۰۶۴۳ در استان فارس واقع است. بهشت گمشده یا تنگ بستانک یکی از جاذبه های شگفت انگیز طبیعی ایران است که در منطقه کامفیروز و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز قار دارد . بهشت گمشده در منطقه ای به وسعت بیست هزار هکتار واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۴۰ متر است. از دامنه ی کوه های شمال غربی و مغرب دشت کامفیروز خط سبزی آغاز شده و به سوی غرب امتداد دارد و این مسیر سبز در عمق دره و حاشیه رودخانه پوشیده از درختان است. این بهشت در حوزه ی آبخیز سد درودزن واقع شده و سالیانه ۳۳ میلیون متر مکعب آب از آن می گذرد. این منطقه ‌دارای اقلیم ایران وتورانی‌است،تابستان‌های خشک داردو زمستان‌های بسیارسردآن‌با برف و یخبندان همراه است و متوسط بارندگی آن ‪ ۴۷۹/۴۲میلیمتر است. تنگ بستانک یا همان بهشت گمشده دره زیبایی است که جهت امتداد آن شرقی غربی است و صخره‌های عمودی و مرتفع دو طرف آن را دربر گرفته است.

یکی از ویژگی‌ های این پدیده طبیعی بستر سنگی کف دره است که رویشگاه درختان چنار، گردو و گیاهان سایه پسند است. این درختان درفضای کم نور تنگ بستانک برای دسترسی به نور، در رقابت هستند و قامت بلند و تاج پوشش به هم پیوسته‌ ای دارند. زیست بوم آبی دریاچه پشت سد درودزن، مهمترین زیستگاه آبی بخش کامفیروز است که زیستگاه جانبی منطقه حفاظت شده تنگ بستانک می‌ باشد. این دریاچه آب شیرین، زیستگاه دو گونه از ماهیان بومی و سه‌ گونه از کپور پرورشی است و از مکان‌ های حائز اهمیت برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر می باشد.
حیات وحش

خرس قهوه ای- کفتار- رودک- راسو- گربه وحشی- بز- و پازن- خارپشت ایر انی- سنجاب ایرانی- هامستر دم دراز- خرگوش- روباه- شغال و گراز- کبوتر جنگلی- کبک و انواع پرندگان شکاری از مهره داران شناسایی شده در این منطقه می باشد.
پوشش گیاهی

بلوط- بنه- ارس- بادام کوهی- زالزالک- دافنه- کیکم- تنگرس- ارژن- بو مادران- درمنه- اویش- دنایی و اویش شیرازی .

وجود روستاهای زیبای جنوب تنگ بستانک مانند ساران و کهکرون با چشمه های زیبا و سابقه ای هزاران ساله از جاذبه های این منطقه می باشد. موقعیت جغرافیائی اثر طبیعی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب استان و امکان ارتباط جاده‌ای که با یادمان های تاریخی تخت‌ جمشید، نقش رستم و پاسارگارد از یک طرف و چشم‌اندازهای طبیعی آبشارمارگون و تنگ براق از طرف دیگر، امتیاز ویژه‌ای برای بخش ایرانگردی و جهانگردی استان فارس است که در خور توجه و اهمیت می باشد.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز و کوچه باغ ها مزارع و باغات اولین جاذبه ای است که گردشگران درسفر به بهشت گمشده تجربه می کنند منظره بدیع دریاچه سد درودزن در مسیر جاده جنگل های انبوه بلوط معماری روستا های منطقه در کنار مزارع وسیع و شالیزارها ی سر سبز تا ورودی بهشت گمشده انسان را مشایعت می کند از این نقطه کوچه باغی نسبتا وسیع و رویایی در پیچ و تاب رودخانه ای زیبا تا محل ابشار تنگ بستانک ادامه می یابد اینجاست که انبو هی از جنگل چنار در تنگه ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب روسوباتی از جنس اهک یکی از شگفت انگیز ترین چهره های طبیعت را به نمایش می گذارد به راستی که بهشت چنین جایی باید باشد امتداد این مسیر پیاده رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ا ی دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل میکند.

شما میتوانید در این سفر از تنگ گمبیل نیز دیدن کنید و از طبیعت عالی منطقه بیشترین لذت را تجربه کنید.