صنعت گردشگری قربانی شماره یک سویه جدید کرونا

تصویر پیدا نشد

تهران- ایرنا- بسیاری از کشورها به دنبال ظهور سویه جدید و مسری‌تر ویروس کرونا در اولین اقدام مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی، به ویژه از کشورهای آفریقای جنوبی، بستند و بار دیگر صنعت گردشگری قربانی سیاست‌های پیشگیرانه شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، یک سویه جدید و جهش‌یافته از ویروس کووید-۱۹ از اوایل هفته جاری در سراسر جهان پخش شد. به موجب شیوع این ویروس دولت‌ها به بستن مرزها و تجدید محدودیت‌های مسافرتی روی آوردند و رییس کمیسیون اروپا گفت باید فورا و در کوتاهترین زمان ممکن این سویه را بشناسیم.

پس از همه‌گیر شدن نگرانی‌ها درباره این سویه جدید که از طرف سازمان بهداشت جهانی به نام اومیکرون (Omicron coronavirus) نامگذاری شده است، فهرستی بلند بالا از کشورها از جمله قطر، آمریکا، بحرین، عربستان، کویت و هلند از همین حالا محدودیت‌های مسافرتی روی کشورهای جنوب آفریقا، که ظاهرا منشا این سویه جدید بوده‌اند، اعمال کرده‌اند.

اندونزی از دیروز (یکشنبه ۷ آذر) محدودیت‌های جدیدی برای ورود به خاک این کشور اعمال کرد و آنگولا به اولین کشور در جنوب آفریقا تبدیل شد که تمام پروازهای خود از کشورهای منطقه چون موزامبیک، نامیبیا و آفریقای جنوبی را لغو می‌کند. مراکش نیز اعلام کرد از امروز (دوشنبه، ۸ آذر) به مدت دو هفته تمام پروازهای ورودی خود را لغو و متوقف می‌کند.

ظهور و شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا تلاش‌های جهانی برای مبارزه با همه گیری این ویروس را در سایه‌ای از تردید فرو برده است چون این سویه فوق‌العاده مسری است بنابراین کشورها ناچار شدند تدابیری را که امید داشتند در گذشته بماند، دوباره اعمال کنند.

مقامات بهداشت هلند اعلام کردند از بین ۶۱ مسافری که از آفریقای جنوبی با تست مثبت کرونا به خاک این کشور وارد و قرنطینه شده بودند، دستکم ۱۳ نفر به سویه اومیکرون مبتلا بودند. موسسه ملی بهداشت عمومی هلند هشدار داده است تحقیقات در این باره هنوز کامل نشده و ممکن است شواهد ابتلا به سویه جدید در نمونه‌های بیشتری پیدا شود.

در شرایطی که بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه برای مقابله با افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا اعمال محدودیت‌های کرونایی را مجددا از سرگرفته‌اند، رای دهندگان سوئیسی روز یکشنبه در یک همه پرسی از تصویب قانون ارائه گذرنامه کرونایی حمایت کردند. در انگلیس آوید جاوید، وزیر بهداشت، اعلام کرد مقررات کرونایی از فردا (سه‌شنبه، ۹ آذر) اجرایی می‌شوند. با این حساب زدن ماسک در فروشگاه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی این کشور اجباری است و تمام مسافرانی که به خاک انگلیس وارد می‌شوند باید تست پی سی آر داده و تا زمانی که منفی بودن تست کرونای آنها اثبات نشده در قرنطینه بمانند. به این ترتیب می‌توان گردشگری را قربانی شماره یک سویه اومیکرون ویروس کرونا دانست زیرا به محض ظهور بار دیگر ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مسافرتی را که امید به برداشته شدنشان بود، در جهان تجدید کرد.

با وجود تمام این تدابیر پیشگیرانه سویه جدید کرونا همین حالا نیز از کنترل خارج شده و در تمام کشورها از هلند و انگلیس گرفته تا هنگ کنگ و استرالیا مشاهده شده است. مقامات استرالیایی روز یکشنبه اعلام کردند سویه اومیکرون را برای اولین بار در دو مسافری که از آفریقای جنوبی به سیدنی آمده بودند، مشاهده کردند. ظهور سویه اومیکرون تنها یک ماه پس از آن اتفاق افتاد که استرالیا محدودیت سفرهای خارجی بدون مجوز را برداشت.

در این بین دانمارک مشاهده اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا را در دو مسافری که از پرواز آفریقای جنوبی آمده بودند تایید و آلمان سومین گزارش ابتلای خود را ثبت کرد.

سرعت بستن مرزها و اعمال محدودیت‌های مسافرتی در جهان بسیاری از مسافران را سردرگم کرده‌است. بسیاری از آن به فرودگاه بین‌المللی ژوهانسبورگ هجوم بردند تا به آخرین پرواز به مقاصد موردنظرشان برسند.

همزمان با آن که دانشمندان سخت در تلاشند تا میزان تهدید وارده از سوی این سویه جدید را تعیین کنند و بفهمند که آیا اومیکرون می‌تواند از سد واکسن‌های موجود عبور کند یا نه، یک دکتر در آفریقای جنوبی ادعا کرده است بسیاری از بیمارانی که به ابتلا به سویه اومیکرون مشکوک هستند تنها علائم خفیفی چون خستگی از خود نشان می‌دهند.

به گزارش ایرنا، سازمان بهداشت جهانی جمعه شب (۵ آذر) واژه یونانی اومیکرون را برای اشاره به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، برگزید. کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت بالای اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌ها دارد.

به گفته رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی، سویه جدید ویروس کرونا او میکرون دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند و به نظر می‌رسد با توجه به چرخش سریع این واریانت، از قدرت سرایت پذیری بالایی نیز برخوردار باشد.