ضربه سنگین کرونا به صنایع غذایی و گردشگری آسیا-اقیانوسیه

تصویر پیدا نشد

تهران- ایرنا- به دنبال شیوع کرونا، امنیت غذایی در جهان به عنوان یکی از پیامدهای شیوع این بیماری بر فعالیت میلیون ها نفر از کارکنان رستوران‌ها، صنعت گردشگری، هتل‌ها، صنعت هواپیمایی تاثیر گذاشته است و امنیت غذایی را به خطر انداخته است.

در حال حاضر شیوع سویه‌ دلتای کرونا بخش‌های زیادی از منطقه آسیا-اقیانوسیه را در برگرفته است.

اگرچه شماری از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه موفق شده‌اند به خوبی بیماری کووید ۱۹ را مهار کنند و بطور نسبی هم موفق عمل کردند، ولی شمار دیگری از کشورهای این منطقه در حال دست و پنجه نرم کردن با تبعات ناشی از این بیماری هستند.

سازمان بین المللی کار در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد در جهان از هر ۶ نفر جوان یک نفر پس از شروع همه گیری کرونا شغل خود را از دست داده و میزان اشتغال بقیه نیز تقریبا به یک چهارم دوران پیش از همه گیری کاهش یافته است. این رقم در جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر، اگرچه هنوز برآورد دقیق نشده اما برخی آمارها حاکی از افزایش شدید نرخ بیکاری در این منطقه است.

گزارش های خبری همچنین نشان می دهد سازمان بین‌المللی کار با اعلام اینکه همه‌گیری کووید-۱۹، وضعیت نابرابری جنسیتی در جهان را تشدید کرده است، پیش بینی کرد که این وضعیت در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد.

این نهاد بین المللی وابسته به سازمان ملل در تیرماه سال جاری نیز اعلام کرد بر اساس اطلاعات منتشر شده، قاره آمریکا با ۹.۴ درصد مشاغل از دست رفته زنان به دلیل بیماری کووید-۱۹، آسیب دیده ترین منطقه جهان به شمار می‌رود. آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، اروپا و آسیای میانه نیز به ترتیب شاهد کاهش ۳.۸ درصد، ۳.۸ درصد، ۱.۹ درصد، ۲.۵ درصد و ۱.۹ درصد میزان اشتغال زنان بوده است.

کرونا و افزایش بهای مواد غذایی

گزارش های خبری نشان می‌دهد به سبب شیوع ویروس کرونا، بهای مواد غذایی در نتیجه اختلال در روند تولید، تامین نیروی کار و خدمات حمل و نقل با افزایش روبرو شده است.

گفتنی است سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد برای اندازه‌گیری تغییر قیمت مواد غذایی شاخص جامعی را به کار می‌برد که طی دوازده ماه گذشته به طور مرتب رو به افزایش بوده است.

گفتنی است افزایش نگرانی ناشی از تداوم تورم سبب شده است چشم انداز بهبود شرایط اقتصاد جهانی در هاله ای از ابهام قرار داشته باشد.

از دیگر سو؛ بنابر اعلام سازمان ملل، بالا رفتن تقاضا و کاهش تولید در بعضی از کشورها، کمبود نیروی کار و به خصوص قطع مهاجرت‌های فصلی به خاطر تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و محدودیت سفر باعث شده است نیروی کار لازم در زمان کاشت، داشت و برداشت محصولات در دسترس نباشد و در نتیجه بهای مواد غذایی با افزایش روبرو شود.

از دیگر سو، به زعم کارشناسان کاهش محدودیت فعالیت‌های اقتصادی و خروج تدریجی از شرایط قرنطینه، افزایش درآمدها باعث بالا رفتن تقاضا برای خرید مواد غذایی می شود در نتیجه کمبود عرضه موجبات افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

ضربه سنگین کرونا به صنایع غذایی و گردشگری آسیا-اقیانوسیه

تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری آسیا

یکی از بزرگترین منبع های درآمد در آسیا، گردشگری و توریسم می باشد که شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که اعمال شده است، اقتصاد این قاره را بیش از دیگر نقاط جهان با بحران رو به رو کرده است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش مشترک خود با سازمان جهانی گردشگری نوشت: تاثیر ناشی از همه گیری کووید-۱۹ بر صنعت گردشگری می تواند بیش از ۴ تریلیون دلار بر اقتصاد جهان زیان وارد کند.

به گزارش ایرنا از ، تارنمای سازمان ملل متحد این براورد بر اساس زیان های ناشی از تاثیر مستقیم کووید-۱۹ بر صنعت گردشگری و تاثیرات موجی آن بر دیگر بخش های مربوطه است. این ارزیابی نسبت به آنچه که انتظار می رود وخیم تر گزارش شده است

کاهش ورود گردشگران در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ باعث آسیب ۲.۴ تریلیون دلاری به اقتصاد جهان شد و انظار می رود بسته به روند واکسیناسیون کرونا رقم مشابهی حاصل شود.

این گزارش می افزاید: ورود گردشگران ین المللی حدود یک میلیارد یا ۳۷ درصد در سال گذشته کاهش یافته است و این در حالیست که در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ این کاهش حدود ۸۸ درصد بوده است.

کشورهای در حال توسعه تاثیر همه گیری بر گردشگری را بشدت احساس کرده اند و ورود گردشگران به این کشورها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. آنها همچنین از نابرابری توزیع واکسن در جهان بشدت آسیب دیده اند.

سازمان های تهیه کننده این گزارش گته اند که واکسیناسیون نابرابر ضربه اقتصادی ناشی از کرونا بر بخش گردشگری این کشورها را تشدید کرده است و این می تواند به میزان ۶۰ درصد به زیاد تولید ناخالص جهانی منجر شود.

از سویی دیگر شیوع این ویروس موجب از بین رفتن بیش از ۶۳ میلیون شغل نیز شده است.

در پایان می توان گفت توزیع ناعادلانه واکسن در جهان یکی از مهمترین موانع کنترل بیماری کرونا در جهان به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه به شمار می آید. درحال حاضر برخی از کشورها مانند آمریکا و انگلیس بسیار بیشتر از نیازهای خود واکسن خریده اند و به احتکارگران واکسن نیز تبدیل شده و این مساله سبب شده است بسیاری از کشورهای آسیایی با افزایش شمار مرگ و میز ناشی از این بیماری مهلک روبرو شوند.