چاره اندیشی برای رفع موانع گردشگری بین ایران و روسیه

تصویر پیدا نشد

جمعی از مدیران شرکت‌های فعال در بخش گردشگری ایران و روسیه در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان در مسکو، ضمن تشریح موانع و مشکلات، پیشنهادات خود را برای برون‌رفت از شرایط کنونی بیان کردند.
به گزارش سیدعلی دارابی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از مسکو، آقای مونسان در این نشست به ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری و سیاحتی ایران اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر ۴۰۰ هتل و ۲هزار واحد اقامتی در روستا‌ها احداث شده تا در کنار دیگر حوزه‌های گردشگری، زمینه گردشگری طبیعت در نقاط مختلف ایران نیز فراهم شود.
وی افزود: آثار تاریخی، فرهنگی، تمدنی، طبیعی، صنایع دستی، جنگل‌های انبوه، کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و کویر‌های زیبا، بخشی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در ایران بیش از ۷۰۰ موزه دولتی و غیردولتی وجود دارد که از نظر غنای فرهنگی، تمدنی و تاریخی، در دنیا بی نظیر است.
علی اصغر مونسان به تلاش‌های دولت برای تنوع بخشی به گردشگری اشاره و تاکید کرد کرد: به این منظور گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی و گردشگری معدن نیز به مجموعه گردشگری تاریخی و فرهنگی ایران افزوده شد.

مونسان تاکید کرد: همه این‌ها ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری در ایران است که با امنیت کامل و میهمان نوازی ذاتی ایرانیان، مجموعه‌ای جذاب برای گردشگرانی از سراسر جهان است تا به ایران زیبا و متمدن سفر کنند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارزان قیمت بودن سفر به ایران اشاره کرد و افزود: ایران در ردیف ارزان قیمت‌ترین مقاصد دنیا برای گردشگران است.

در این نشست که دو تن از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و گردشگری مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات همراه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور داشتند، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اشاره به روابط دوستانه ایران و روسیه گفت: روابط خوب و عزم جدی دو کشور برای توسعه و گسترش هرچه بیشتر روابط، فرصت بزرگی برای شهروندان ایرانی و روسی برای سفر و گردشگری است.

جلالی با بیان اینکه شناخت دو ملت از یکدیگر زمینه ساز توسعه پایدار روابط دو جانبه خواهد شد، افزود: هر چقدر مراودات و رفت و آمد بین شهروندان افزایش پیدا کند، به همان میزان مناسبات دو کشور نیز عمیق‌تر خواهد شد.
وی به ظرفیت‌های عظیم گردشگری در دو کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با نهایی شدن موافقتنامه لغو روادید گروهی، شاهد رشدی چشمگیر در تردد گردشگران دو کشور خواهیم بود.

در این نشست، نمایندگان تعدادی از شرکت‌های ایرانی و روسی فعال در بخش گردشگری دو کشور، دیدگاه‌های خود را درباره موانع و مشکلات موجود بر سر راه افزایش شمار گردشگران بیان کردند.

خانم کریستینا، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانب گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه یکی از موانع سفر مردم روسیه به ایران، شناخت ناکافی و ناقص از ایران است گفت: اگر با تبلیغات درست، بتوان ایران بیشتر و بهتر معرفی کرد، قطعا تعداد گردشگران روسی به ایران افزایش پیدا خواهدکرد.

میخائیل، مدیر شرکت گردشگری واسیلی وتر روسیه نیز گفت: مردم روسیه اطلاعاتی کمی درباره دیدنی‌ها و اماکن تاریخی ایران دارند و باید این نارسایی برطرف شود. خانم مارینا گالینا، مدیر شرکت گردشگری پروتویا تور روسیه هم به طبیعت کم‌نظیر، تاریخ و فرهنگ غنی ایران اشاره و تاکید کرد: فعلا همه‌گیری کرونا مانع اصلی تردد گردشگران است.

وادیم استروفسکی، مدیر شرکت گردشگری بی‌اس‌آی روسیه هم با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال در زمینه اعزام تور‌های گردشگری به ایران فعالیت داشته است، گفت: مشکلات صدور روادید برای شهروندان و تعداد اندک پرواز‌ها بین دوکشور، درحال حاضر از موانع مهم گردشگری است.