گردشگری ایران / آبشار لاتون کجاست؟

تصویر پیدا نشد

استان گیلان با داشتن طبیعت و جاذبه‌های تماشایی فراوان، یکی از مقاصد پرطرفدار میان گردشگران و مسافران است. یکی از معروف‌ترین دیدنی‌ های گیلان، آبشاری مرتفع و زیبا است که با ارتفاع ۱۰۵ متر به‌عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران لقب گرفته است. این آبشار لاتون و در گویش محلی بارزاو نام دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، در مجاورت کوه استوار اسپیناس و در میان جنگلی انبوه با گیاهان سرسبز، درختانی چون آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی؛ آبشاری مرتفع و دیدنی جای گرفته است. این آبشار لاتون نام دارد و از فاصله ۵۰۰ متری نیز قابل مشاهده است. این آبشار چهار فصل و زیبا یکی از ۳۰ آبشار بلند جهان است و از بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آبشار لاتون ۱۰۵ متر و عرض آن پنج متر است. همچنین آبریز تحتانی لاتون ۶۵ متر با پهنای ۱۰ متر است و درمجموع ارتفاع آن به ۱۰۷ متر می‌رسد.بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / کویر ورزنه کجاست؟

آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس یا اسپینه سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به‌سمت کوته کومه و لوندویل حرکت می‌کند و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. حجم آب این آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است؛ ولی در تمام فصول آب دارد.

آبشار لاتون به‌عنوان یک اثر طبیعی و ارزشمند در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ملی ۶۴۵ که در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

آب‌وهوای لاتون مانند سایر مناطق شمالی کشور و گیلان است. فصل زمستان آب‌وهوایی سرد و نیمه دوم بهار و تابستان هوا شرجی است؛ بنابراین اگر تصمیم گرفتید به دیدن آبشار لاتون بروید، به غیر از این زمان این سفر را آغاز کنید.

گردشگری

نام و نشان آبشار لاتون می‌توانید در خطه شمالی کشور و در مرز دو استان گیلان و اردبیل پیدا کنید. این آبشار چشم‌نواز یکی از جاهای دیدنی آستارا است که در ارتفاعات این شهر بندری و ۱۵ کیلومتری جنوب آن در شهر لوندویل و ۶ کیلومتری روستای کوته کومه واقع است.

برای رسیدن به آبشار لاتون، ابتدا باید به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا بروید؛ سپس راه فرعی برای جنوب را در پیش گرفته و پس از طی چند کیلومتر به روستای کوته کومه خواهید رسید و سپس از آن باید راه مال‌رویی به طول تقریبی ۶ کیلومتر را در دل جنگل‌های زیبای منطقه طی کنید. از طریق مسیر دریاچه سوها به لاتون نیز امکان دسترسی به این آبشار وجود دارد

توجه کنید مسیر دسترسی به لاتون پرپیچ‌وخم و دره‌های عمیق دارد و بارها خطراتی برای افراد ناآشنا به منطقه ایجاد کرده است. به‌طور معمول در این مسیر خودروهای شاسی بلند بومی برای نقل‌وانتقال روستائیان تردد می‌کنند و عبور خودروها و موتورسیکلت‌های معمولی، با خطر سقوط به دره و خسارت‌های جانی و مالی همراه است.