گردشگری ایران / باغ فتح آباد (باغ بیگلربیگی) کجاست؟

تصویر پیدا نشد

باغ فتح آباد یا عمارت بیگلربیگی، باغی مربوط به دوره قاجار و از جاهای دیدنی کرمان است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، باغ فتح آباد یا عمارت بیگلربیگی، باغی مربوط به دوره قاجار و از جاهای دیدنی کرمان است که در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این باغ زمانی رونق زیادی داشت؛ به‌طوری که سبک ساخت آن الگوی ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان شد. در حال حاضر باغ فتح آباد مرمت شده و مسیرهای پردرخت، حوض بزرگ،‌ نورپردازی زیبای شب، امکانات متعددی همچون رستوران و چای‌خانه، این اثر تاریخی را انتخاب بسیاری از گردشگران کرده است.

باغ و عمارت فتح آباد در منطقه اختیار آباد کرمان و ۲۵ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. برای دسترسی به باغ باید به بلوار جمهوری بروید. پس از عبور از آن و بلوار هوانیروز، عمارت باعظمت باغ فتح آباد کرمان از دور می‌درخشد.

باغ فتح‌آباد که به آن باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند، باغی زیبا و آباد بوده که توسط فضل‌علی‌ خان بیگلربیگی از حاکمان کرمان ساخته شد و زمان ساخت این باغ نیز به سال ۱۲۵۵ هجری قمری می‌رسد. در واقع قدمت باغ فتح آباد به دوره قاجار بر می‌گردد که ساخت آن در زمان محمد شاه قاجار شروع شد و پس از پنج سال به پایان رسید. حاکمان بعدی کرمان نیز برای استراحت و تفریح از این باغ استفاده می‌کردند. این بنای تاریخی جزو موقوفات رستم خان امیری، یکی از بازماندگان فضل‌علی خان بیگلربیگی است.

باغ فتح آباد

این مجموعه در سال‌های اخیر مرمت شده است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان کرمان شناخته می‌شود. با اینکه باغ فتح آباد جزو املاک وقفی استان کرمان به حساب می‌آید؛ مرمت این مجموعه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

باغ فتح آباد نه‌تنها در روز، بلکه در شب به‌لطف نورپردازی‌ زیبایی‌های خاص خود را دارد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

وسعت باغ فتح آباد به ۱۳ هکتار و زیربنای ساختمان آن به ۱,۵۰۰ متر می‌رسد. بخش‌های مختلف این باغ شامل ساختمان اصلی باغ، موزه حکام، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل، ساختمان‌های جنوبی عمارت اصلی، زمین‌های کشت داروهای گیاهی و محوطه بیرونی می‌شود.

با ورود به عمارت فتح آباد در ابتدا حوض بزرگی را خواهید دید که انعکاس عمارت اصلی روی آب حوض، بسیار دلربا است. ساختمان فتح آباد با دو طبقه در انتهای شمالی باغ قرار دارد که از طاق‌نماهایی در دو طرف عمارت و اتاق‌های سه دری و پنج دری تشکیل شده است. این عمارت از مصالح خشت خام و ملات گل ساخته و روی آن با لایه‌ای از گچ پوشانده‌ شده است. درون ساختمان نیز گچ‌کاری‌های زیبایی وجود دارد که کار هنرمندانه استادان ماهر است. بر بالای سردر ورودی عمارت اصلی روزنه‌هایی قرار دارد که زمانی درون آن‌ها ذره‌بین گذاشته می‌شد تا با انعکاس نور چراغ‌ها، داخل اتاق روشن شود.