گردشگری ایران / کاخ هشت بهشت اصفهان

تصویر پیدا نشد

کاخ هشت بهشت اصفهان از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی ایران است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اصفهان یکی از مراکز حکومتی در زمان صفویان بوده است از این رو آثار ارزنده ای را در خود جای داده است. یکی از این آثار که در باغ بلبل اصفهان قرار گرفته است کاخ هشت بهشت نام دارد. کاخی زیبا که گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به اصفهان می‌کشاند تا قدرت وشکوه حکومت صفویان را به رخ بکشاند.

کاخ هشت بهشت اصفهان از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی ایران است. اینجا زمانی محل سکونت درباریان پادشاهان صفوی بوده و حالا به مکانی عمومی و پرطرفدار برای بازدید گردشگران تبدیل شده. اینجا یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی جهان است و با ورود به آن انگار بر ورودی بهشت قدم گذاشته‌اید.

کاخ هشت بهشت روزگاری زیباترین کاخ عالم شناخته می شود این کاخ که در سال 1080 قمری توسط حکومت صفویه ساخته شده است. عمارت هشت بهشت در میان دو باغ قرار دارد. باغی که عمارت هشت بهشت در آن قرار دارد جزئی از باغ نقش جهان می باشد که توسط شاه اسماعیل اول احداث شده است و در زمان جانشینان وی به قطعات مختلفی تقسیم گردید. قدمت باغ هشت بهشت به زمان شاه صفی باز می گردد که در دروه شاه های بعدی یعنی شاه عباس دوم و شاه سلیمان بر تعداد درختان این عمارت افزوده شد. کوشک باغ متعلق به زمان شاه سلیمان صفوی می باشد که در این دروه باغ تکمیل و اصلاح گردید و در نهایت در سال 1080 با سومین سال سلطنت شاه سلیمان فرآیند ساخت آن به اتمام رسید. به گفته تاریخدانان باغ هشت بهشت نشیمن هشت دختر حرم پادشاه بوده است که 4 نفر در طبقه همکف و چهار نفر دیگر در طبقه اول سکنی گزیده بودند. و از بهترین کاخ های نشیمن این دروان بوده است.

در مورد علت نام‌گذاری کاخ هشت بهشت حداقل پنج روایت وجود دارد که نمی‌شود در مورد صحت آن‌ها مطمئن بود. اما این پنج روایت از این قرار هستند:

– می‌گویند در این منطقه هشت باغ بوده که هر کدام از آنها زیبایی منحصر به فردی داشتند. برای همین به آنها هشت بهشت گفته می‌شده. حالا از آن باغ‌ها فقط یک ساختمان باقی مانده است.

– شاه ظاهرا تصمیم گرفته یک بهشت زمینی بسازد. برای همین اینجا را به محل اقامت هشت سوگولی خودش تبدیل می‌کند. 4 نفر از آنها در طبقه همکف و 4 تای دیگر در طبقه اول ساکن بوده‌اند.

– بعضی روایت‌های دینی گفته‌اند که بهشت هفت طبقه دارد. چون این عمارت زیبایی خیلی زیادی داشته و آن را بالاتر از بهشت می‌دانسته‌اند، نام هشت بهشت را برایش انتخاب کردند.

– در تمام معماری عمارت، از ساختار هشت ضلعی استفاده شده. عمارت هشت بهشت 4 نمای منخصر به فرد دارد و همه اتاق‌ها و حوض‌ها ساختار هشت ضلعی دارند. شاید به این دلیل اسم هشت بهشت روی این بنا گذاشته شده.

– اما روایت دیگری هم وجود دارد که هشت بهشت به معنی «هشتی» یا ورودی بهشت است. اینجا به قدری زیباست که می‌توانید از این هشتی یا همان ورودی، به سمت بهشت حرکت کنید.

وقتی در کاخ گشت می‌زنید و معماری‌اش را می‌بینید، بیشتر درباره اسمش اطلاعات به دست می‌آورید. همه چیز اینجا بر پایه هشت است و برای همین هم به احتمال زیاد روایت چهارم برای نام کاخ هشت بهشت درست باشد.

کاخ هشت بهشت اصفهان

هشت بهشت دو طبقه دارد و ساخت آن به روش معماری اصفهانی بوده است. طبقه دوم چندین اتاق دارد که با وجود خصوصی بودن، همه به هم راه دارند.

وارد کاخ که می‌شوید، اول از همه زیبایی خیره‌کننده سقف بنا نظرتان را جلب می‌کند. مقرنس‌های رنگی با طرح های کم‌نظیر، سقف کاخ را واقعا چشم نواز کرده‌اند.

قبل از وارد شدن به ساختمان، درخت‌های کاج را می‌بینید که دور تا دور کاخ هستند و منظره زیبایی شکل داده‌اند.

هشت بهشت در چهار طرفش چهار ایوان دارد که خیلی خوب نور بنا را تامین می‌کنند. از اتاق‌های تو در توی کاخ هشت بهشت می‌شود فهمید که معمار ساختمان برای هر گوشه کاخ یک طرح خاص و جدا در نظر داشته.

نقاشی‌های کاخ هشت بهشت در نوع خود کم‌نظیر هستند. اینجا می‌شود اوج هنر معماران صفوی را دید. به خصوص در حوض مروارید کاخ هشت بهشت که زیبایی خاصی دارد. این حوض به شکل خاصی طراحی شده و انگار آب مثل مروارید از آن تراوش می‌کند.

کاشی‌کاری‌های هشت بهشت هم شما را حیرت زده می‌کند. کاشی‌هایی با نقش حیوانات و پرندگان که نقاشی ایرانی هم با آنها ترکیب شده است. در بعضی از کاشی‌کاری‌ها می‌شود آثار قهرمان‌های ایرانی و اسطوره‌های کهن را دید.

اتاق‌ها و دالان‌ها هم به شکلی به هم راه دارند. برای همین در همه کاخ هست بهشت می‌شود یکپارچه بودن ساختمان را دید.

بهترین فصل برای دیدن هشت بهشت، بهار است. درختان شکوفه می‌دهند و باغ حسابی سرسبز می‌شود. در پاییز هم رنگی شدن برگ‌ها منظره زیبایی به وجود می‌آورد.

از آنجایی که این کاخ زیبا در خیابان چهار باغ قرار گرفته دسترسی به آن آسان است زیرا از یک شرق به خیابان متاخری و از جنوب به بازارچه هنر اصفهان منتهی می‌شود. بنابراین به راحتی بعد چند دقیقه پیاده روی بعد دیدن سی‌وسه پل می‌توانید به کاخ هشت بهشت بروید.
در نزدیکی کاخ هشت بهشت اصفهان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

یکی از ویژگی های کاخ هشت بهشت نزدیک بودن به جاذبه‌های گردشگری بسیار است از این رو تنها در زمان کمی می‌توانید از چندین اثر تاریخی بازدید کنید:
کاخ چهل ستون
میدا ن نقش جهان
کاخ عالی قاپو
مسجد شیخ لطف الله

کاخ هشت بهشت
چه هتل هایی در نزدیکی کاخ هشت بهشت اصفهان برای اقامت وجود دارد؟

اصفهان شهری است در از جاذبه‌های دیدنی که هر فردی در طول عمر خود باید از این اماکن دیدن کند و از آنجایی که اصفهان را از نظر زیبایی و تعدد جاذبه های تاریخی و گردشگری همانند نصف جهان می‌دانند پس قطعا بازدید از این شهر باستانی نیازمند چند روز اقامت در اصفهان می‌باشد پس در زیر بهترین اقامتگاه‌های نزدیک به کاخ هشت بهشت را نام می‌بریم:
هتل شیخ بهائی: ۳ دقیقه پیاده روی
هتل ایران:۲ دقیقه پیاده روی
هتل عباسی: ۵ دقیقه پیاده روی
هتل سفیر: ۶ دقیقه پیاده روی
هتل ونوس:۱۰ دقیقه پیاده روی
هتل پارتیکان: ۱۵ دقیقه پیاده روی
هتل جام فیروزه: ۱۵ دقیقه پیاده روی
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ هشت بهشت اصفهان هستند؟

اگر بعد از گشت‌وگذار در این باغ نیاز به تجدید انرژی برای بازدید از جاذبه‌های دیگر را دارید پس بهتر است به رستوران‌ و غذاخوری‌های اطراف کاخ هشت بهشت نیز سری بزنید:
رستوران شهرزاد
رستوران سنتی هتل عباسی
کافه رستوران و فست فود باربد
کافه نمکدان