گردشگری در قبرستان خاکستر آتشفشان

تصویر پیدا نشد

آتشفشانی در جزیره لا پالما کشور اسپانیا مناطق زیادی را زیر خاکستر‌های خود دفن کرده است.

گردشگری در قبرستان خاکستر آتشفشانبه گزارش وب گردي خبرگزاري صدا وسيما، به نقل از phys.org، آتشفشانی در جزیره لا پالما اسپانیا که به مدت شش هفته در حال فوران است، یک روز پس از ایجاد شدیدترین زمین لرزه، مقدار زیادی خاکستر را از دهانه اصلی خود بیرون ریخت. این آتشفشان همچنین مقادیر زیادی ماگما و گاز منتشر کرده است.
داده‌های سرویس نظارت ماهواره‌ای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که جریان‌های گدازه‌ای که از زمان شروع فوران در ۱۹ سپتامبر از یک خط الراس آتشفشانی به سمت اقیانوس اطلس فرود می‌آیند، ۹۷۰ هکتار زمین را پوشانده است.

در پایین شیب نیز مواد مذاب بیش از ۲ هزار ساختمان را ویران کرده و بیش از ۷ هزار نفر را مجبور به تخلیه کرده است.

با این حال تاکنون مقامات جزایر قناری، که جزیره لا پالما بخشی از آن است، هیچ آسیبی را در اثر تماس با گدازه یا استنشاق گاز‌های سمی که اغلب با فعالیت آتشفشانی همراه است، گزارش نکرده اند.

کارشناسان می‌گویند پیش‌بینی زمان پایان فوران دشوار است، زیرا گدازه، خاکستر و گاز‌هایی که به سطح می‌آیند بازتابی از فعالیت‌های زمین‌شناسی پیچیده‌ای هستند که در اعماق زمین و دور از دسترس فناوری‌های موجود در دسترس اتفاق می‌افتند. استبان گازل، ژئوشیمیدان دانشگاه کرنل، که در حال جمع‌آوری نمونه‌هایی از آتشفشان کامبره ویجا بوده است می‌گوید: جزایر قناری به طور کلی به ناهنجاری‌های حرارتی که تا هسته زمین می‌رسد مرتبط هستند. به دلیل فوران ادامه دار این آتشفشان، خاکستر‌های ناشی از آن قبر‌های قبرستان لا پالما را پوشانده است.

گازل گفت: فوران آتشفشان مانند یک بیمار است. شما می‌توانید نحوه پیشرفت آن را نظارت کنید، اما گفتن اینکه دقیقا چه زمانی خواهد مرد بسیار دشوار است. در واقع می‌توان گفت فرآیندی است که به بسیاری از ابعاد دیگر درون زمین متصل است.

گردشگری در قبرستان خاکستر آتشفشان

IGN گفت ستون خاکستر در روز یکشنبه بر فراز آتشفشان قبل از اینکه باد شدید آن را پراکنده کند به ارتفاع ۴.۵ کیلومتری رسید. بسیاری از شهر‌های نزدیک و یک پایگاه تلسکوپ در شمال که بر روی کوهی در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، در لایه ضخیمی از خاکستر پوشیده اند.

گفته می‌شود این فوران جزیره را به یک جاذبه توریستی تبدیل کرده است. مقامات محلی گفتند که انتظار می‌رود حدود ۱۰ هزار بازدیدکننده به این جزیره بیایند چرا که ۹۰ درصد از اقامتگاه‌های لا پالما به طور کامل رزرو شده است. همچنین یک سرویس اتوبوس شاتل برای گردشگرانی که می‌خواهند نگاهی اجمالی به آتشفشان داشته باشند، ایجاد شد تا خودرو‌های شخصی را از جاده‌های اصلی دور نگه داشته شود.ش