آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تکنولوژی ایرانی در خراسان

تصویر پیدا نشد

مرتضی کوثری؛ راهنمای تور و سفیر فرهنگ ایرانه و معتقده ایران رو باید دید، از این رو حسابی ایرانگردی و طبیعت‌گردی کرده و دیدش رو وسعت بخشیده. مرتضی عاشق سفر کردنه و برای همین در دانشگاه تهران برنامه‌ریزی گردشگری خونده و اشراف خوبی به تاریخ و تمدن سرزمین‌مون داره. اون در سفری تصمیم می‌گیره روی خراسان بزرگ متمرکز بشه، چرا که به نظرش خراسان به اندازه کافی مظلوم واقع شده و واقعا شایستگی اینو داشته که ده روزی رو در این منطقه باشه. مرتضی در این سفر به نشتیفان می‌ره تا از جاذبه‌ی مثال‌زدنی این شهر یعنی «آسیاب‌های بادی» دیدن کنه.

سلام نو – سرویس گردشگری: مرتضی می‌گه اسم نشتیفان رو سال‌ها پیش شنیده بوده و از ذهنش پاک نمی‌شده چون اسمش خاص بود، دقیقا مثل اسم آسباد. اون از علت علاقه‌اش به آسیاب‌های بادی نشتیفان می‌گه: “آسبادها رو به خاطر معماری خاصش دوست دارم، یعنی نمونه بارز معماری سنتی با رویکرد پایدار. نمی‌دونم در مورد بادهای صد و بیست روزه سیستان میدونین یا نه، بادهای شدیدی که قدیمیا به خدمت گرفتنش و به لطفش آسباد رو ساختن.”

آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تکنولوژی ایرانی در خراسان

اون نحوه کار کردن آسباد رو این‌طور توضیح می‌ده: “باد به این پره‌ها می‌خورده، پره‌ها می‌چرخیدن، این انرژی به قسمت پایین که دیده نمی‌شه منتقل می‌شده و دو تا سنگ استوانه‌ای و پهنی که روی هم بودن رو به حرکت در میاورده، گندم رو از سوراخ سنگ اول می‌ریختن و در نهایت آرد از لابه‌لای این دو سنگ بزرگ بیرون میومده. می‌بینید چه ساده و قشنگ. اینطوری نیروی طبیعیِ پاکِ باد رو مهار می‌کردن، هیچ آلودگی‌ای نداشته و چرخه طبیعت هم به هم نمی‌خورده. اونا به جای اینکه منابع‌مون رو به باد بدن، باد رو مهار می‌کردن و ازش بهترین کارایی رو می‌گرفتن. نکته‌ای که تو زندگی امروزی خیلیا باید در موردش تأمل کنن.”

آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تکنولوژی ایرانی در خراسان

مرتضی توصیه می‌کنه که به خراسان سفر کنیم و این زیبایی‌ها رو ببینیم و سفر مسئولانه داشته باشیم و اگر از اون بپرسیم که در خراسان چی در انتظارمونه تا ببینیمش، می‌گه: “بکرترین کویر ایران، تاریک‌ترین آسمون ایران، کاروانسراها، مساجد و قلعه‌های قدیمی، چشمه‌های آب‌گرم، دریاچه‌های نمک و روستاهای بکر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی فوق العاده. خراسان رو به کسایی که واقعا اهل سفر، اهل تجارب متفاوت و بهتر بگم اهل یادگیری هستن توصیه میکنم.”