اتحادیه اروپا شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را تحریم کرد

اتحادیه اروپا شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را تحریم کرد

اتحادیه اروپا در تداوم اتهامات بی‌اساس علیه مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را تحریم کرد.

به گزارش بازار، اتحادیه اروپا سه‌شنبه این شرکت ایرانی را به اتهام ساخت پهپاد برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعای بی‌اساس تحویل آن به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه کرده است.

در تارنمای اتحادیه اروپا آمده است: شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) یک شرکت ایرانی متخصص در ساخت هواپیماهای نظامی و غیرنظامی و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) است. هسا پهپادهای مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید می‌کند و هسا در تحقیق، توسعه، تولید و عملیات پروازی پهپادها مشارکت دارد. هسا یکی از شرکت‌های تابعه سازمان صنایع هوایی ایران (IAIO) است که یک شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح ایران (MODAFL) است. پهپادهای تولید شده توسط هسا در ایران توسط فدراسیون روسیه در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین استفاده می‌شود.

اتحادیه اروپا برهمین اساس ادعا کرده است: هسا مسئول حمایت از اقداماتی است که تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین را تضعیف یا تهدید می کند.

این درحالیست که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه، هرگز به طرفهای جنگ سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.