احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما تا آخر اردیبهشت

احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما تا آخر اردیبهشت

تسنیم: معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از اعمال تصمیمات احتمالی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما تا آخر اردیبهشت خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی اختیاری در خصوص سایت‌ها ندارد.

حسن خوشخو در خصوص قیمت بلیت پرواز‌های داخلی، اظهار کرد: آخرین تغییر قیمت بلیت مربوط به تیرماه سال ۱۴۰۰ بوده است، یکسال و نیم از این موضوع می‌گذرد. تا آخر اردیبهشت ماه امسال تصمیماتی برای حل بخشی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ می‌شود که بخشی از آن مربوط به قیمت بلیت هواپیماست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که سال گذشته حدود ۵۰ درصد حقوق کارگران افزایش یافت و این مسئله را امسال هم داشته‌ایم که حدود ۲۰ درصد افزایش حقوق یافته است. این فارغ از مباحث مربوط به نرخ ارز و مشکلات تامین قطعه هواپیما. این‌ها واقعیت‌های صنعت هوانوردی کشور است.

 معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: ایران یک کشور قدرتمند و ثروتمندی است و این را همواره با افتخار اعلام کرده‌ام. اگر فشار‌های بین‌المللی نباشد و دسترسی عادلانه‌ای به بازار‌ها داشتیم قطعاً صنعت هوانوردی متحمل آسیب نمی‌شد.

خوشخو در خصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: قانونگذار در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را بر اساس تجربه کشور در ۴۰ سال اخیر و همچنین چالش‌های هوانوردی را مصوب کرد تا چالش صنعت حل شود.

وی در عین حال ادامه داد:، اما به چالش‌ها و تصمیمات دیگری برخوردیم که دولت تصمیماتی را برای تنظیم بازار و حقوق عامه مردم اتخاذ کرد. این تصمیمات کلانی بود که سازمان هواپیمایی و صنعت هوانوردی به‌نوعی از آن تبعیت کرد.

وی بیان کرد:، اما باید اشاره کنیم که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از منظر سازمان هواپیمایی کشوری رهاسازی نیست. این موضوعی است که باید به صورت جدی پیگیری کرد و صنعت هوانوردی در راستای ایمنی و خدمات مطلوب آن بخش از جامعه که با هواپیما سفر می‌کنند ارائه کند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که بعضاً در برخی سایت‌ها برای یک مسیر پروازی چند قیمت متفاوت و با اختلاف ۵۰۰ هزار تومانی ارائه می‌شود، دلیل این اتفاق چیست، گفت: در یک هواپیما با تایپ مشخص کلاس‌های نرخی متفاوتی مانند بیزینس، اکونومی و .. داریم، اما معمولاً نباید ۵۰۰ هزار تومان در مسیر‌های پروازی داخلی اختلاف قیمت داشته باشیم.

خوشخو با بیان” این بخشی است از اختیار و اراده سازمان هواپیمایی خارج و در فضای مجازی سوداگری می‌شود، اضافه کرد: با همکاری دادستانی، سازمان حمایت و تعزیرات تلاش می‌کنیم طی روز‌های آینده ثباتی را به بازار خرید بلیت پرواز‌ها برگردانیم.

وی با تایید کاهش پرواز‌ها به دلیل نبود قطعه، گفت:باید بپذیریم صنعت هوانوردی جزو سرمایه‌های کشور است خواهش می‌کنم این را به عنوان سرمایه ملی بدانیم. باید قدر زحمات متخصصان این بخش را بدانیم. امسال برخی هواپیما‌ها سال‌ها زمین‌گیر بوده‌اند را با تلاش متخصصان وارد چرخه خدمات‌رسانی شده‌اند.

وی تاکید کرد: ۱۷۰ هواپیمای فعال در کشور داریم و آمار‌ها نشان نمی‌دهد که ایرلاین‌ها کم‌کاری می‌کنند و ارائه سرویس نمی‌دهند.

وی همچنین گفت: از مردم خواهش می‌کنیم بلیت هواپیما را از شرکت‌ها و اپلیکیش‌های مجاز تهیه کنند تا در صورت مشکل احتمالی مبالغ استرداد شود.