اعجاب تمدن اینکاها در کشور پرو / عکس

تصویر پیدا نشد

مملیکا؛ جهانگرد و بلاگر سفره، اون سفرهای زیادی رو طراحی و راهنمایی کرده، ۲۷ کشور دنیا رو دیده و درشون گشت‌وگرد داشته. به ماجراجویی علاقه داره و از کسب تجربه‌های جدید استقبال می‌کنه. مملیکا در سفری به کشور «پرو» از جاذبه‌های گردشگری متفاوتی دیدن کرده و «تمدن اینکاها» به نظرش شگفت‌انگیز و جالب اومده، در یکی از بازدیدهایی که در مسیر ماچو پیچو داشته از تراس‌هایی عجیب دیدن می‌کنه و این فضای تاریخی رو خیلی باحال توصیف می‌کنه. با ما همراه باشید تا از طریق مملیکا این جهانگرد فعال بیشتر از فضایی عجیب و مهم در تمدن اینکاها در کشور پرو بدونیم.

سلام نو – سرویس گردشگری: مملیکا از تراس‌های دایره‌ای اعجاب‌انگیز تمدن اینکاها در پرو می‌گه و روش جمع‌آوری آب سطحی در این تراس‌ها رو کامل شرح می‌ده: “یکی از جاهای دیدنی کشور پرو در مسیر ماچوپیچو این تراس‌های دایره‌ای شکل تاریخی هست. به این‌جا لابراتوری کشاورزی اینکاها نیز می‌گن که در ارتفاع ۳۵۰۰ متری در حومه شهر کوزکو قرار گرفته.” اون در ادامه در پاسخ سوال مهم «حالا چرا اعجاب انگیز؟» می‌گه: “با اینکه به دلیل نبود نوشتار در تمدن اینکاها، دلیل دقیق ساخت این تراس‌ها که تعدادشون چندتایی بود و این بزرگ‌ترینشون هست، و خیلی جای دیگه مشخص نیست اما حدس‌هایی زده می‌شه و شواهدی وجود داره. مثلا در این عکس، به دلیل جهت باد و موقعیت تراسها و جهت تابش خورشید و موارد دیگر، به طور عجیبی، بین پایین‌ترین حلقه دایره و بالاترین دایره این تراس‌ها، اختلاف دمای ۵ درجه وجود داره. همچنین سیستم جمع‌آوری آب سطحی خیلی خوبی زیر این تراس‌ها وجود داره که آب باران اون‌جا جمع نشه و به خارج هدایت بشه. در ساخت تراس‌ها از ترکیب سنگ و زیر اون‌ها شن و ماسه و روی اون‌ها خاک استفاده شده، پس آب نفود میکنه و از طریق کانال‌هایی خارج می‌شه از سیستم. اما به هر حال در سال ۲۰۰۹ انقدر بارش شدیدی می‌شه در فصل بارش که بعضی از جاهاش تخریب می‌شه.”

اون نظر قطعی درباره کاربری این فضا رو می‌گه و بیشتر راجع‌به نحوه پرورش انواع گیاه در این منطقه توضیح می‌ده: “بررسی‌ها نشون می‌ده که به قطع یقین این‌جا برای کشاورزی استفاده می‌شده. حتی خاک این تراس‌ها از مناطق مختلفی آورده شده بوده که گیاهان مختلفی رو بشه این‌جا پرورش داد. حتی اختلاف دما هم گفته می‌شده به دلیل انجام آزمایش بوده که چه گیاهانی در کدام طبقه و با چه خاکی و چه دما و آبیاری بهتر پرورش پیدا می‌کنن تا جاهای دیگر به صورت گسترده‌تر انجام بدهند. این البته حدس و گمان هست. مشابه این کار در گلخانه‌های مدرن امروزی انجام می‌شه. حتی یک حدس این هست که اینکاها برخی جاها که معدن بوده رو گودبرداری می‌کردن و پس از استخراج چیزایی که لازم داشتن، از این تراس‌ها می‌ساختن و دیواره‌ها رو محکم می‌کردن و تغییر کاربری می‌دادن. در واقع با یه تیر دو نشون می‌زدن‌.”

مملیکا در نهایت گفته بعضی از راهنماهای سفر درباره این تراس‌ها رو بازگو می‌کنه و به نظر با شنیدن‌شون یه نگاه و لبخند معنادار داشته: “یه سری لیدرها میگفتن فرازمینی ها هم کمکشون کردن چون خیلی عجیب بوده. منم لبخند میزدم و یه کوچولو سرمو تکون می‌دادم که یعنی باشه تو راست می‌گی فرازمینی که از اون ور کهکشان می‌تونسته بیاد این‌جا، خیلی کارای عجیب‌تری می‌تونسته بکنه زرنگ.”