بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری رشت در شهرهای زرد مجاز است

تصویر پیدا نشد

رشت – ایرنا – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: بازدید از اماکن گردشگری تاریخی استان همانند موزه‌ها و بناهای تاریخی در شهرهایی که وضعیت شیوع کرونا در آنها زرد اعلام شده بلامانع است.

ولی جهانی روز شنبه در پی انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر حضور جمعیت در قلعه رودخان، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بنای تاریخی قلعه رودخان مربوط به شهرستان فومن است و این شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد لذا بازدید از این بنای تاریخی مانعی ندارد.

وی فعالیت تمامی اماکن گردشگری و تاریخی گیلان را منوط به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی دانست و تاکید کرد: بازگشایی موزه ها در شرایط تعریف شده نیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می شود.

قلعه رودخانˈ دژی بر بلندای گیلان زمین یادگاری از دوران سلجوقیان است که بازدید از آن در گذر از ۸۰۰ پله میسر می شود. شرح تابلوی پای قلعه این گونه است: قلعه رودخان یکی از شگفت انگیز ترین بناهای نظامی ایران است.

این بنای عظیم که در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در میان جنگلهای سر به فلک کشیده واقع شده، نمادی از کوشش گیلانیان برای حفاظت و صیانت از این سرزمین است. بنای قلعه رودخان در ارتفاع ۶۸۷ تا ۷۷۸متری از سطح آب های آزاد و در دو سوی آن دو رودخانه جاری است.

این اثر تاریخی – طبیعی احتمالا در دوره خاندان اسحقی (مقارن با سلجوقیان ) که بر غرب گیلان حکومت می کرده اند بنا شده است، هر چند برخی پژوهشگران بنیاد آن را به پیش از اسلام نسبت می دهند.
قدیمی ترین سند از این قلعه کتیبه ای سنگی ست که تاریخ تجدید بنای آن را بین سال های ۹۱۸تا ۹۲۱ ه.ق (مقارن با حکومت شاه اسماعیل صفوی) ذکر می کند. طول باروی قلعه ۱۵۰۰متر و ارتفاع آن بین پنج تا ۱۲متر متغیر است.باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند.این اثر ارزشمند ملی به شماره ۱۵۴۶و در تاریخ سی ام مردادماه ۱۳۵۴در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بر اساس گزارش نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز گذشته هفتم خرداد ماه تعداد مناطق زرد کرونایی استان گیلان به ۱۱ شهرستان افزایش یافت. بر این اساس شهرستان های لاهیجان، لنگرود، املش، صومعه سرا، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، تالش، آستارا و سیاهکل زرد هستند.

استان گیلان دارای ۲۰ باب موزه است که ۱۵ مورد از آنها فعال هستند. گنجینه رشت، موزه های میراث روستایی گیلان، موزه فومن و نیز تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
علاوه بر اینها موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، قلعه رودخان، موزه فرهاد شرفی ماسوله، عشایری سوباتان، تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.