بازگشت پروازهای عبوری اروپایی به آسمان ایران/ قرارداد هواپیماهای برجامی لغو نشده است

تصویر پیدا نشد

رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد: بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی تردد همه پروازهای عبوری اروپایی محدود شده بود که با مذاکرات انجام شده در حال بازگشت به آسمان ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد محمدی بخش در نشست خبری امروز در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته درباره وضعیت ناوگان هوایی کشور توضیح داد. مهم ترین بخش از اظهارات او را می خوانید:

* میزان هواپیماهای زمین‌گیر در صنعت هواپیمایی ۱۳۲ فروند است که این تعداد هواپیما قابلیت پرواز ندارند و شماره سریال آنها مشخص و اعلام شده است

* در خصوص پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی باید گفت به دلیل شرایط کرونا، با کاهش تعداد مسافر و کاهش پرواز مواجه بودیم و از این رو به دلیل شرایط اقتصادی درخواست مهلت داده شد، اما بخشی از اقساط را هم شرکت هواپیمایی هما پرداخت کرده است و بخش دیگری از آن هم با توافقات انجام شده پرداخت خواهد شد.

* از نظر ما قراردادهای برجامی هنوز پابرجاست و لغو نشده‌اند و اگر طرف قرارداد به تعهدات خود عمل کند، به مذاکرات در قالب قراردادهای برجامی برمی‌گردیم، اما بر روی مدل‌های قراردادی آن بحث‌هایی داریم.

* بحث نوسازی ناوگان هوایی کشور متوقف نمانده است و نوسازی را انجام می‌دهیم، اما محدودیت‌هایی برای ورود پرنده قائل شده‌ایم و سن و توانمندی‌های هواپیماهای وارداتی برای ما اهمیت دارد. در کنار آن، هواپیماهای موجود در ناوگان هم روزآمد می‌کنیم؛ به این معنا که آنها را با استانداردهای جهانی منطبق می‌کنیم.

بازگشت پروازهای عبوری اروپایی به آسمان ایران/ قرارداد هواپیماهای برجامی لغو نشده است

* در خصوص نگرانی‌ها از ورود مسافر امیکرونی از ناوگان هوایی کشور، باید توجه داشته باشیم که سازمان هواپیمایی کشور پروازهای کانکشن پروازها از سایر مقاصد را محدود کرده و همکاران من در سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاه‌ها در خط مقدم جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور قرار دارند.

* امروز تعداد زیادی از فرودگاه‌های کشور فاقد پرواز هستند. این مدل‌های اقتصادی مناسب اقتصاد حمل و نقل نیست و زمانی می‌توانیم شعار توسعه و عدالت پایدار را بدهیم که تمام مناطق از تعدد پروازها برخوردار باشند و نقل و انتقال اساتید، گروه درمان بیماران از تمام مناطق کشور به آسانی رخ دهد. در حال حاضر سبد خانوار ۸۰ میلیون نفر از بخش هوایی کامل نیست و این باید در اولویت ما قرار بگیرد.
* برای افزایش پروازهای خارجی توسط توسط ایرلاین‌ها با پرواز به پروازهای اروپایی و چین توافق‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم و مذاکره کرده‌ایم که با ۱۱ کشور پروازهای دوجانبه داشته باشید و همچنین طبق مذاکره‌ای که انجام داده‌ایم، امکان سفر به سوریه را به‌زودی فراهم می‌شود و با توجه به لغو ویزای عتبات پیش‌بینی می‌کنیم که میزان پروازهای ما به عتبات دوبرابر شود.

* هشت فروند هواپیمای پهن‌پیکر را آماده عملیات برای جابه جایی بار کرده‌ایم و طبق اجازه‌ای که ایکائو هم به ما داده، ما از ظرفیت تغییر هواپیماهای مسافری به هواپیماهای باری هم استفاده خواهیم کرد.