بلیت هواپیما نیست مقام مسئول کیست؟

بلیت هواپیما نیست مقام مسئول کیست؟

به گزارش خبرنگار مهر؛ بررسی‌های خبرنگار مهر نشان داده است که بلیت هواپیما در برخی مسیرها نه تنها در فضای مجازی بلکه در برخی از آژانس‌ها نیز موجود نیست.

هفته گذشته ماجرای کمبود بلیت هواپیما مطرح شد و برخی‌ها معتقد بودند که این کمبود از عمد و از سوی ایرلاین‌ها رخ داده است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص به مهر گفت: در حال حاضر ۱۰۵۰ پرواز صورت می‌گیرد و نمی‌توان گفت ایرلاین‌ها از عمد پروازها را زمین گیر کرده اند حتی روز گذشته خلبان هواپیمای تابان به دلیل اضافه باری که داشت بین مسافر و ساک مسافرین تصمیم گرفت تا ساک مسافران را با یک روز تأخیر به تهران بیاورد اما مسافر را پیاده نکند این نشان می‌دهد که پروازها پر است و جای خالی وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: کاپیتان محمدی بخش طی نامه‌ای به سازمان تعزیرات خواستار جلوگیری از گران فروشی برخی از سایت‌ها و ایرلاین را ارسال کرده است از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشور با متخلفین شوخی ندارد و لغو امتیاز در انتظار متخلفین است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در پایان در خصوص گرانی بلیت در فرودگاه‌ها گفت: ما منکر فروش بلیت از سوی دلالان در فرودگاه نیستیم برخی‌ها بلیت می خرند و چند برابر قیمت به مردم می‌فروشند حتی برخی از سایت‌های فروش بلیت مجوز ندارد و بلیت را گران‌تر به مردم می‌فروشند اینها مقصر ایرلاین‌ها نیستند.

نامه سازمان هواپیمایی کشوری به سازمان تعزیرات

پس از انتشار گزارش مربوطه سازمان هواپیمایی نامه‌ای به سامان تعزیرات درخصوص کمبود بلیت هواپیمایی صادر کرد و در این نامه از سازمان تعزیرات خواسته شده تا ماجرای کمبود بلیت هواپیما را پیگیری کنند اما کمبود بلیت به سازمان تعزیرات مربوط می‌شود یا سازمان هواپیمایی کشوری؟

ساماندهی بازار فروش بلیت هواپیما

محمدی بخش در این نامه به تخلف برخی از شرکت‌های توزیع‌کننده بلیت در فضای مجازی خارج از نرخ‌های تعیین شده اشاره و تأکید کرده است، طبق بررسی‌ها، عمده تخلفات صورت گرفته بر اثر سو رفتار کانال‌ها و سایت‌های فروش به صورت مجازی است که معرفی چند نمونه از این سایت‌های متخلف به مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات، مانع از ادامه تخلفات بی‌شمار این سایت‌ها نشد و هر کدام از سایت‌ها به محض انسداد، با دامنه جدید(Domain) و در مدت زمانی بسیار کوتاه فعالیت خود را ادامه دادند.

برخوردهای سازمان هواپیمایی کشوری با متخلفان در چارچوب شرح وظایف و اختیارات آن بیشتر معطوف به جنبه‌های مخاطره انگیز ایمنی پروازهاست و برخوردهای تعزیراتی مشتمل بر موارد مربوط به عدم رعایت مقررات نرخی در حوزه اختیار عمل آن مرجع است، بنابراین از سازمان تعزیرات حکومتی درخواست شده با توجه به آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، بازرسی‌های لازم توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شود.

این صحبت‌های محمدی بخش در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی سازمان هواپیمایی از برخورد قانونی با متخلفان خبر می‌دهد و این سوال مطرح است که آیا واقعاً سازمان هواپیمایی توانایی برخورد با گران فروشی را دارد یا به حسب ظاهر نهاد دیگری متولی برخورد با گران فروشی و کمبود بلیت هواپیما است؟

ایرلاین‌ها به دنبال افزایش قیمت بلیت هواپیما

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در خصوص کمیابی بلیت هواپیما به مهر گفت: اینکه بگویم ایرلاین‌ها از عمد چنین کاری را انجام می‌دهند را نمی‌توان ثابت کرد چرا که مانند نوروز که بازار کالا ملتهب و دادستانی وارد بازار بلیت هواپیما شدو بعد ایرلاین‌ها اعلام کردند که هواپیماها به دلیل نقض فنی زمین گیر شده‌اند و در این روزها نیز قطعاً چنین بهانه‌ای اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اساساً شیوه قیمت‌گذاری دستوری در بخش حمل‌ونقل هوایی پذیرفته‌شده نبوده و این قانون عرضه و تقاضاست که بازار را متعادل می‌کند. از سوی دیگر افزایش قیمت نرخ بلیت هواپیما آن هم به شیوه دستوری باعث شده تا بلیت برخی از مسیرها کمیاب شده است با توجه به اینکه مسؤولین کمیاب بودن عمدی بلیت هواپیما را تکذیب می‌کنند و علت این کمیابی را افزایش تقاضا می‌دانند اما شواهد گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد.