تصویب آیین نامه اجرایی برند ملی گردشگری منجر به رونق اقتصادی می شود

تصویر پیدا نشد

تهران- ایرنا- «ولی تیموری»، معاون گردشگری کشور، تحقق و نهادینه‌سازی برند ملی گردشگری را با تدوین برنامه‌ای عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط محقق دانست و گفت: تصویب این آیین‌نامه منجر به ایجاد تصویری مثبت از ایران در جامعه بین‌الملل، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث اریا، ولی تیموری درباره اهمیت برند ملی گردشگری که آیین‌نامه اجرایی آن روز گذشته ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰ در هیات وزیران تصویب شد، افزود: برند ملی گردشگری ایران از سال ۹۸ بر پایه روش علمی و با مشارکت ذی نفعان و فعالان حوزه گردشگری همچنین صاحب‌نظران علمی و فرهنگی کشور انتخاب و در سازمان جهانی گردشگری UNWTO معرفی و ثبت شد. با این اقدام ایران برای اولین بار دارای برند ملی گردشگری شد.

سیمرغی که نشان از ایرانی باشکوه دارد

تیموری با بیان اینکه الگوی برند ملی گردشگری بر پایه سه محور خلق ارزش، مخابره ارزش و ارائه ارزش و در چهار مرحله، مورد تایید و مبنای کار قرار گرفت، افزود: چالش اساسی برندینگ و تعریف هویت برند ملی گردشگری ایران، وحدت بخشی به تنوع و کثرت جاذبه‌های متعدد گردشگری بود، که پس از بررسی‌های عمیق و برگزاری جلسات اتاق فکر، همراه با صاحب نظران حوزه‌های مرتبط، سیمرغ به عنوان نشان هویت بصری برند ملی گردشگری و ایران باشکوه: یک تجربه متفاوت Majestic Iran: A Different Experience به‌عنوان شعار و هویت کلامی برند ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از رونمایی از نشان و شعار برند ملی گردشگری گفت: طی این مدت بخشنامه استفاده از برند ملی گردشگری در تمامی محصولات، جاذبه‌ها، تولیدات و نظام بصری توسط مونسان به زیرمجموعه‌های تابعه ابلاغ شد. همچنین پس از ثبت برند در اقلام تبلیغاتی ایران علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در مکاتبات و عرضه اقلام تبلیغاتی در رویدادهای داخلی و بین‌المللی، از آن استفاده می‌کنند.

تیموری تصریح کرد: معرفی به سازمان جهانی گردشگری و ثبت آن در وب سایت رسمی سازمان جهانی از دیگر اقدامات انجام شده است. همچنین در فازهای بعدی این پروژه، اقدامات ترویجی و تبلیغی خود را در زمینه گردشگری در سطح بین‌المللی عرضه خواهیم کرد.

استقرار نظام برندینگ از طریق استانداردسازی مقاصد و مصادیق تاسیسات گردشگری کشور اقدامی‌ است که به گفته معاون گردشگری در آینده‌ای نزدیک صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت داشتن این نشان ملی برای گردشگری کشور، تصریح کرد: امروزه کشورهای مختلف با برنامه‌های منسجم به فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی می‌پردازند و با سرمایه‌گذاری در ساخت برند ملی گردشگری برای ایجاد تصویری مثبت و برندی قدرتمند تلاش می‌کنند تا بتوانند از آن به‌عنوان ابزاری کارآمد برای ورود به بازارجهانی بهره بگیرند.

تیموری در ادامه به پتانسیل‌های غنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران اشاره کرد و افزود: در راستای ایجاد تصویری مثبت در اذهان جهانی ضروری‌ست که اقدامات موثر و جدی انجام شود، زیرا چنین تصویر مثبتی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رونق اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش صادرات و به تبع آن افزایش توان اشتغال‌زایی کشور داشته باشد.

ضرورت تصویب آیین‌نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت چیست؟

معاون گردشگری کشور توجه به برندینگ گردشگری در کشور را از مهمترین اقدامات برای تصویرسازی مثبت در جوامع بین‌الملل برشمرد و گفت: به دلیل ذات چندبعدی و چندکارکردی گردشگری، برای حداکثرسازی مشارکت ذی‌نفعان اصلی یک ساختار قوی، یکپارچه و منسجم برای ساخت، مدیریت و ارائه برند ملی گردشگری ایران نیاز بود. در راستای استقرار چارچوب حقوقی و قانونی برای حمایت، حفاظت و راهبری برند ملی گردشگری نیاز به تصویب این آیین‌نامه در هیئت دولت به‌عنوان بالاترین جایگاه حقوقی و اجرایی کشور بود که این مهم انجام شد.

تیموری با تاکید بر اهمیت این اتفاق، تصریح کرد: پیش‌بینی اعتبارات بودجه‌ای برای گرفتن همکاری‌های مشورتی و تصمیمات اجرایی سایر دستگاه‌ها، ضرورت‌ تغییر نکردن برنامه‌ها و فرآیندهای توسعه برند ملی گردشگری با تغییرات مدیریتی کلان، تدوین ضوابط قانونی اعطای مجوزها و مشوق‌های حمایتی که فراتر از اختیارات دستگاه‌ها باشد، تبیین نقش و مسئولیت‌های دستگاه‌ها در ارتباط با توسعه برند ملی گردشگری همچنین لزوم گرفتن گزارش‌ها و اقدامات انجام شده در بازه‌های زمانی مشخص، ترویج مشارکتی، جریان‌سازی و جاری‌سازی برند ملی گردشگری در کشور از جمله کارکردهای تصویب این مصوبه توسط هیئت دولت هستند.

تیموری در ادامه همکاری دستگاه‌های ذیربط را مهم‌ترین بند این آیین‌نامه عنوان کرد و گفت: برای ترویج و نهادینه‌سازی برند ملی گردشگری باید یک برنامه عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی تهیه شود و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی موظفند اعتبارات مورد نیاز خود را در بودجه سالانه پیش‌بینی کنند.