تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در آینده نزدیک

تصویر پیدا نشد

رییس اداره اطلاعات هوانوردی (AIS) اداره کل کنترل ترافیک هوایی از قدم های نهایی تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در حوزه داده های پایدار و نقشه های هوانوردی در آینده نزدیک خبر داد.

تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در آینده نزدیک

رییس اداره اطلاعات هوانوردی (AIS) اداره کل کنترل ترافیک هوایی از قدم های نهایی تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در حوزه داده های پایدار و نقشه های هوانوردی در آینده نزدیک خبر داد.
اداره اطلاعات هوانوردی (AIS) یگانه متولی انتشار اطلاعات هوانوردی جهت برقراری ناوبری هوایی ایمن، کارا و منظم شناخته شده و منطبق با سیستم مدیریت کیفیت و استانداردهای سازمان هواپیمایی جهانی ICAO است.

فرا رسیدن 15 می (بیست وپنجم اردیبهشت)، روز جهانی اطلاعات هوانوردی فرصتی شد تا در گفت و گو با روح اله صالحی، رییس اداره اطلاعات هوانوردی به مرور دلیل نامگذاری این روز و مهمترین برنامه های این اداره در سال جاری بپردازیم.

صالحی با اشاره به اینکه سابقه نامگذاری 15 می به نام روز جهانی اطلاعات هوانوردی به تعیین سرویس اطلاعات هوانوردی به عنوان یکی از سرویس های ناوبری هوایی کشورها در سال 1953 بازمی گردد، می گوید: متناظر آن ضمیمه 15 پیمان شیکاگو تدوین و با تصویب شورای عالی ایکائو 15 می به عنوان روز اطلاعات هوانوردی ثبت شد. همچنین به دلیل تاثیر عملکرد AIM بر نظم و ایمنی جریان ترافیک هوایی و اهمیت آن، ایکائو اولین نسخه DOC 10066)) PANS-AIM در حوزه اطلاعات هوانوردی را در سال 2018 انتشار داد.

رییس اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی در ادامه به اهمیت نقش اطلاعات صحیح و بهنگام در صنعت هوانوردی اشاره و بیان می کند: با توجه به رویکرد ایکائو از سرویس ناوبری سنتی به PBN (ناوبری مبتنی بر عملکرد) داشتن بانک اطلاعاتی قوی با سامانه های مرتبط و تعریف شده در این حوزه یک مزیت رقابتی مهم برای دولت ها، سازمان ها و شرکت ها محسوب می شود. صالحی می افزاید: از زمان این تغییر رویکرد با توجه به تغییرات شگرف در حوزه فناوری اطلاعات و به وجود آمدن زیرساخت های مناسب جهت ذخیره سازی و انتشار اطلاعات در سراسر دنیا، ایکائو به تدوین مقررات و دستورالعمل هایی برای در دسترس بودن اطلاعاتی باکیفیت تضمین شده از لحاظ دقت، در دسترس بودن و سرعت انتقال پرداخته و ماهیت سرویس اطلاعات هوانوردی را به مدیریت اطلاعات هوانوردی تغییر داده است.

صالحی همچنین با بیان اینکه اداره اطلاعات هوانوردی متولی تولید اطلاعات هوانوردی شامل اطلاعات پایدار، نشریه اطلاعات هوانوردی، بخشنامه های هوانوردی، اطلاعیه هوانوردی، نوتام برف و نیز نقشه های هوانوردی با رعایت الزامات ملی و بین المللی و نیز رعایت الزامات کنترل کیفیت مطابق با استاندارد ISO9001-2015 است، می گوید: مطابق استانداردهای منتشر شده در انکس 15 ایکائو، کاربران صنعت هوانوردی تنها زمانی مجاز به استفاده از خدمات، سامانه ها، تجهیزات و تسهیلات فرودگاهی و سطوح پروازی هستند که اطلاعات هوانوردی آنها در یکی از محصولات مدیریت اطلاعات هوانوردی منتشر شده و به تایید قانونگذاران مربوط رسیده باشد.

وی توضیح می دهد: آخرین اطلاعات انتشار یافته به عنوان اطلاعات پایدار (AIP) بر روی زیر پورتال اطلاعات هوانوردی در پورتال شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران درج شده که یکی از به‎روزترین زیرپرتال‎های شرکت محسوب می‎شود و همچنان پیگیر توسعه و روزآمد کردن آن هستیم تا به عنوان درگاه رسمی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور (ANSP) در سطح بین‎المللی شناخته شود و از طریق آن با کاهش هزینه تولید اطلاعات و کاهش و حذف تدریجی محصولات کاغذی، بیش از گذشته نقش‎آفرینی و درآمدزایی کنیم.

رییس اداره اطلاعات هوانوردی در معرفی مهمترین برنامه های امسال این اداره عنوان می کند: وجود اتوماسیون باعث می‎شود که همه فرآیند تولید اطلاعات در یک سامانه و متصل به هم و در مراحلی به صورت خودکار انجام شود که این بر صحت، سرعت و کیفیت اطلاعات اثر مطلوبی می گذارد، اما فقدان این سامانه سبب شده تا داده‎ها در بخش‎های مستقلی بر اساس توانایی عامل انسانی پردازش شود و در بخش‎های دیگری بر اساس پارامترهای مختصاتی به طور دستی به چارت و نقشه تبدیل شود. در چنین شرایطی برای جلوگیری از بروز خطای انسانی چندین مرحله ممیزی اطلاعات تعریف می‎شود تا عدم تطابق اطلاعات و خطای انسانی به حداقل کاهش یابد.

وی می افزاید: سال گذشته در راستای اجرای الزامات برنامه ناوبری هوایی جهانی، مقدمات تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در حوزه داده های پایدار و نقشه های هوانوردی فراهم شد که امید است با تداوم این حمایت ها در آینده نزدیک گام های نهایی را برداریم و این سامانه عملیاتی و راه اندازی شود.

صالحی همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح جدید ایکائو جهت فرمت جهانی گزارش دهی سطح باند در شرایط برف و باران با هدف ارتقای سطح ایمنی پروازها با عنوان اجرایی (نوتام برف) 2021 SNOWTAM در سال جاری با استفاده از توانمندی داخلی می دهد.

وی می افزاید: در فرمت جدید گزارش دهی، سطح باند تغییرات عمده در هریک از حوزه‌های قانون گذاری و نحوه اجرای الزامات ایکائو، دریافت گزارش جهت صدور اطلاعیه هوانوردی، نحوه گزارش‌دهی توسط بخش‌های مختلف کنترل ترافیک هوایی و اعمال این تغییرات در عملیات شرکت های هواپیمایی با رعایت الزامات جدید ارایه شده است.

صالحی می گوید: با وجود افزایش حجم تغییرات اطلاعات متاثر از شرایط پاندمی کرونا و به طبع آن افزایش حجم کار در اداره اطلاعات هوانوردی و نیز با وجود تمام محدودیت های ناشی از این بیماری با تلاش و همت این مجموعه همچنان به ارایه اطلاعات بهنگام و صحیح و با کیفیت جهت خدمت به کشورمان ادامه می دهیم.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شرکت فرودگاه ها