جاهای دیدنی کوهدشت

جاهای دیدنی کوهدشت

 کوهدشت یکی از شهر های جنوبی استان لرستان میباشد. آب و هوای این منطقۀ کوهستانی، معتدل بوده و به همین سبب اغلب مردم این شهر مشغول کشاورزی و پرورش دام می باشد. زبان مردمان این شهر لری و لکی است. تا سالها قبل در این منطقه افراد به صورت عشایری زندگی می کردند اما امروزه با تغییر سبک زندگی، عموم مردم سبک زندگی شهری را برگزیده اند. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی کوهدشت می پردازیم.

تنگه شیرز

در حد فاصل استان های لرستان، ایلام و کرمانشاه منطقه ای بکر و زیبا به نام زردلان وجود دارد که تنگه شیرز در این ناحیه قرار گرفته است. این تنگه به لطف وجود مناظر طبیعی و دلواز، مورد توجه طبیعتگردان قرار گرفته است و یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی کوهدشت را به خود اختصاص داده است. در حوالی روستایی به نام گدارگه این تنگه با ارتفاع حدود ۱۰ متر آغاز شده و در بخش هایی ارتفاع آن به بیش از ۲۰۰ متر میرسد. مجموعه ای از صخره های سنگی بزرگ، وجود آبشار زیبای شیرز که باعث شده در این منطقه طبیعت سرسبزی را مشاهده کنیم، به زیبایی های این تنگه می افزاید.

پل سی پله

این پل روی رود سیمره واقع در بخشی به نام سرطرهان بنا شده است. در ساخت این بنا توجه بر این بوده که در مکانی سازه برپا شود که در آن بخش، رودخانه سیمره از عرض کمی برخوردار باشد. این پل از آن جهت اهمیت بالایی داشته است که تنها مسیر ارتباطی میان استان های ایلام، لرستان و کرمانشاه بوده است. این پل پس از سالیان بسیار از زمان برپا شدن آن در دوره ساسانیان از چهار طاق، تنها دو طاق آن بر جای مانده است.

غار پل خدا

از پدیده های طبیعی بوجود آمده از جاهای دیدنی کوهدشت میتوان به این غار اشاره نمود. این غار طی فرسایش های رخ داده، آب رودخانه از دل صخره های سنگی راه خود را باز کرده و غاری به نام پل خدا را شکل داده است. سطح رویین این غار به صورت طبیعی پلی را شکل داده است که طول این پل به حدود ۴۰ متر میرسد و به همین دلیل نیز نام این غار بدین شکل خوانده میشود.

جاهای دیدنی کوهدشت

دره سرطان

حین نام بردن از طویل ترین و گسترده ترین دره های موجود، نام دره سرطان به گوش میرسد. این دره نیز در شهر کوهدشت استان لرستان واقع شده است که در بخش جنوبی آن، کوه گور به چشم میخورد. این دره تنها دو طایفه از مردمان شریف این شهر را به خود اختصاص داده است به نام های کوشکی و کراوند. در این دره پهناور، آثار باستانی های با ارزشی نیز مورد توجه قرار میگیرد. زیرا پژوهش های بعمل آمده در این منطقه حاکی از آن است که در این دره، تپه های باستانی متعددی وجود دارند. از جمله آثار باستانی کشف شده میتوان به بت سنگی مرتبط به دوره ایلامی ها که حاصل کاوش در این منطقه بوده است اشاره نمود.

غار میرملاس

در ۳۰ کیلومتری شهر کوهدشت، کوهی به نام کوه سرسرخین وجود دارد که در آن غار میرملاس واقع شده است. این غار از این جهت مورد توجه باستان شناسان و علاقه مندان تاریخ قرار گرفته است که بر روی دیواره های این غار، نگاره ها و نقاشی هایی بر جای مانده است. از جمله نقاشی های بر جای مانده، نگاره هایی مربوط به شکار حیوانات و ارتش و نبرد های جنگجویان به چشم میخورد. در این نقاشی ها سوارکارانی مشاهده می شوند که در حال شکار حیواناتی مانند گاو، گوسفند و گوزن می باشد. این آثار برجای مانده، از جمله روش هایی بوده اند که برای انتقال وقایع استفاده میشدند. نقاشی های برجای مانده تنها با دو رنگ قرمز و سیاه به دیواره های غار نقش بسته اند. پس از بررسی های بعمل آمده توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مشخص شده است که قدمت این نگاره ها به بیش از ده هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد.

جاهای دیدنی کوهدشت

غار بتخانه

از کوهدشت که فاصله بگیرید، در جنوب شرقی این شهر میتوانید غاری دیگر به نام غار بتخانه را مشاهده نمایید که از شهر ۱۸ کیلومتر فاصله دارد. این غار زیبا به علت فرسایش طبیعی به وجود آمده طی سالیان، با فرو ریختن دهانه ورودی آن مواجه می شوید که ورود به غار را اندکی سخت میکند. دیواره های داخلی این غار به علت عبور آب از بخش های آهکی، رسوبی سفید رنگ را شکل داده است. در دو بخش این غار امتداد یافته است، بخش وسیع تر که بخش شمالی است و بخش دیگر که در جنوب این غار قرار گرفته است. طی پژوهش های انجام شده در این غار، آثاری از زندگی انسان را نشان می دهد و سبک زندگی غارنشینی را آشکار میسازد. از جمله آثار برجای مانده از این سبک زندگی میتوان به وجود سنگ چخماق، سفال هایی با طرح های سیاه رنگ اشاره نمود. وسعت این غار به ۲۰۰ متر و گستره اش به حدود ۲۰ متر میرسد.

در انتها امیدواریم با اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده ایم سفر خوش و خاطره انگیزی را رقم بزنید و حین سفر به اطلاعات ارزشمندی دست یابید.