سفر گردشگری ایران به روسیه سر آغازی بر تقویت روابط فرهنگی

تصویر پیدا نشد

مسکو – ایرنا – علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در راس هیاتی میهمان روسها بود، سفری که به گفته متولیان فرهنگی دو کشور سرآغازی بر تقویت روابط فرهنگی دو کشور شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مونسان در راس هیاتی از این وزارتخانه و همچنین دو عضو کمیسیون‌های اقتصادی و گردشگری مجلس شورای اسلامی در سفری چهار روزه که شامگاه چهارشنبه هفته گذشته به پایان رسید، ضمن امضا دو تفاهمنامه و بازدید از ظرفیت های مهم گردشگری روسیه مذاکرات و رایزنی هایی را برای توسعه گردشگری با کشور روسیه به سرانجام رساند.

گردشگری تضمینی قابل اعتماد برای توسعه روابط ایران و روسیه

به گفته کارشناسان یکی از اقداماتی که در افزایش روابط و مناسبات دو کشور تاثیرگذار باشد و به توسعه روابط منتهی شود و روابط بین دولت‌ها را در کنار روابط بین ملت‌ها تقویت کند، موضوع گردشگری است به اعتقاد این کارشناسان در واقع گردشگری در راستای توسعه روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها تعریف می‌شود.

در همین چارچوب، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه می گوید: اگر چه همکاری های تهران و مسکو در ابعاد نظامی، امنیتی، دفاعی و سیاسی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد اما اگر مناسبات فرهنگی و اقتصادی دو کشور قوی نباشد نمی توان تضمینی برای پایداری روابط سیاسی قائل بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه که در همه برنامه های رسمی سفر وزیر گردشگری و هیات همراه حضور داشت، گردشگری را تضمینی قابل اعتماد برای توسعه روابط ایران و روسیه دانست و گفت: روابط سیاسی اگر پشتوانه فرهنگی و اقتصادی نداشته باشد همیشه می تواند متزلزل شود چون روابط سیاسی عمدتا وابسته به اراده رهبران و برداشت های آنها از جامعه جهانی و مسائل منطقه ای روابط بین المللی است.

وی تصریح کرد: اما اگر روابط سیاسی به روابط اقتصادی و وابستگی فرهنگی و شناخت دو کشور از یکدیگر متکی باشد، می تواند پایدار باقی بماند او سفر هیات گردشگری ایران به روسیه را سرآغازی بر تقویت روابط فرهنگی و شناخت دو ملت عنوان کرد.

دستاوردهای سفر هیات گردشگری ایران به روسیه چه بود؟

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران، امضا برنامه اقدام مشترک برای لغو روادید گروهی گردشگری بین دو کشور را یکی از اهداف مهم این سفر برشمرد و گفت: پس از چند بار تعویق سفر، بالاخره این موافقتنامه مهم نهایی شد و از این به بعد نیازی به صدور روادید انفرادی برای گردشگران ایرانی و روسی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خدمات گردشگری وظیفه دریافت روادید گروهی برای گردشگران را بر عهده خواهند داشت، افزود: این شرکت‌ها می‌توانند با یک روادید جمعی، عزیمت گروه‌های پنج تا پنجاه نفره را در قالب تورهای سیاحتی و گردشگری به مقصد دو کشور تسهیل می‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین موزه‌ای را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد و افزود: مدیر موزه نیاوران به نمایندگی از موزه‌های ایران این تفاهم نامه مهم را با موزه دولتی پوشکین، بعنوان یکی از موزه‌های معتبر روسیه امضا کرد تا همکاری‌های آموزشی، پژوهشی، مرمت آثار ارزشمند، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و فعالیت‌های این حوزه همکاری جدیدی را تجربه کنند.

علی اصغر مونسان همچنین به نشست صمیمی با مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری اشاره و تاکید کرد: در این نشست موانع و مشکلات پیش روی گردشگری تشریح و برای رفع این موانع تصمیم گیری‌های خوبی انجام شد.

وی ابراز امیدواری کرد، مجموع این اقدامات بتواند در رفع موانع و رونق همکاری‌های گردشگری میان دو کشور موثر باشد.

ورود گروه های ۵ تا ۵۰ نفره بدون روادید

«علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو اعلام کرد: با امضای برنامه اقدام مشترک در راستای موافقتنامه لغو روادید گروهی میان تهران-مسکو گروه های گردشگر ۵ تا ۵۰ نفره ایرانی و روسی می توانند بدون روادید به ایران و روسیه سفر کنند.

مونسان در مسکو در پاسخ به سوال ایرنا افزود: در دولت دوازدهم یکی از موضوعات مهم روانسازی ورود گردشگران خارجی به کشور بود و بازارهای هدفی برای گردشگری مشخص و قرار شد یکی از اقدامات لغو روادید با کشورهای هدف باشد.

‌سفر وزیر گردشگری ایران به روسیه، سرآغازی بر تقویت روابط فرهنگی

وی افزود: یکی از این مقاصد و بازارهای هدف گردشگری برای روانسازی، روسیه بود که در این سفر اجرایی می شود و گردشگران دو کشور در قالب گروههای حداقل پنج و حداکثر ۵۰ نفری می توانند بدون داشتن روادید به دو کشور سفر کنند.

مونسان تصریح کرد: برای لغو روادید برنامه در مرحله اول سفرهای گروهی مطمئن تر است که در قالب آن گروه های مختلف اعم از تجّار، واکسیناسیون و گردشگری را در بر خواهد گرفت و در این مرحله برنامه‌ای برای لغو ویزای انفرادی میان دو کشور وجود ندارد. طبیعی است که ابتدا منتظر نتیجه تجربه لغو روادید گروهی باشیم و پس از آن اگر نیازی احساس شد به فکر روادید انفرادی نیز خواهیم بود.

مونسان اظهار داشت: یک از بازارهای هدف دولت دوازدهم برای روانسازی گردشگری روسیه بود که با توجه به روابط خوب دو کشور و همچنین علاقه مندی گردشگران ایران به روسیه وظرفیت های موجود در کشور برای بخش فرهنگی و تاریخی گردشگران لغو روادید با مسکو هم بسیار حایز اهمیت است که در این سفر عملیاتی شد.

وی تصریح کرد: موافقتنامه لغو روادید گروهی میان دو کشور در سال ۱۳۹۶(۲۸ مارس ۲۰۱۷) در مسکو به امضا طرفین رسیده بود. برای اجرای آن، ضرورت داشت برنامه اقدام مشترکی تنظیم شود تا فرایند اجرای آن را مشخص سازد و در این سفر برنامه اقدام مشترک به امضا دو طرف رسید.

امضای تفاهمنامه بین موزه های ایران و روسیه

علی رضا شریفی مدیر کاخ موزه نیاوران ایران و مارینا لوشاک رئیس موزه پوشکین مدیران موزه های نیاوران ایران و پوشکین روسیه به نمایندگی از موزه های دو کشور تفاهمنامه ای را به امضا رساندند که بر اساس آن برای تبادل تجربیات و دانش موزه شناسی همکاری خواهند کرد. برگزاری نمایشگاه های مشترک و دوره های آموزشی و تبادل کارشناسان از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

‌سفر وزیر گردشگری ایران به روسیه، سرآغازی بر تقویت روابط فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران، در این مورد گفت: لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه و امضای تفاهمنامه بین موزه ای میان دو کشور سرآغاز مناسبات و ارتباطات فرهنگی بالاتر است.

علی اصغر مونسان در حاشیه بازدید از موزه پوشکین در گفت و گو با ایرنا افزود: در ادامه لغو روادید گروهی بین تهران – مسکو با هدف توسعه گردشگری؛ موزه نیاوران به نمایندگی از دیگر موزه های کشورمان تفاهمنامه ای را با موزه بزرگ و منحصر بفرد پوشکین روسیه امضا کرد که سرآغاز ارتباطات فرهنگی دو کشور در مراحل بالاتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: ایران و روسیه دارای تاریخی کهن، ارزشمند و تاثیرگذار در جهان هستند که با ارتباطات بیشتر می توانیم روابط فرهنگی دو کشور را ارتقا دهیم.

وزیر کشورمان با بیان اینکه در ایران بیش از ۷۰۰ موزه ارزشمند داریم که بخش قابل توجهی از آنها در دولت دوازدهم ایجاد شد، افزود: ارتباطات موزه های ایران و روسیه می تواند به شناخت دو ملت از هم کمک زیادی کند و مکان هایی مهم برای بازدید برای گردشگران دو کشور باشد.

مونسان، موزه پوشکین را یکی موزه های ارزشمند در جهان عنوان کرد و گفت قدمت اشیای و ثار نگهداری شده در آن به بیش از چهار سال هم می رسد. او تصریح کرد بخش ایران این موزه هم بسیار قابل توجه بود بطوریکه اشیای موجود بیش از دو هزارو ۵۰۰ سال قدمت دارند.

وی تصریح کرد: موزه نیاوران ما هم مکانی بسیار ارزشمند هست که هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران خارجی از آن بازدید می کنند.

تاثیر فرهنگ ایران و روسیه بر فرهنگ جهان

مارینا لوشاک رئیس موزه پوشکین مسکو نیز با بیان اینکه فرهنگ ایران و روسیه تاثیر زیادی بر جهان گذاشته است، اظهار امیدواری کرد روابط فرهنگی کشور روز بروز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به سفر چند سال پیش خود به ایران اظهار داشت: خاطرات بسیار خوبی از ایران و با فرهنگ بسیار غنی دارم و امیدوارم مردم دو کشور شناخت مناسب و خوبی از هم پیدا کنند.

موزه پوشکین یکی از بزرگترین مجموعه های هنری در روسیه است که آثار هنری خارجی از دوران باستان تا به امروز را در خود جای داده است.

موزه پوشکین از سال ۲۰۱۷ جنبه های محتلفی از هنرهای نمایشگاهی، آموزشی و پژوهشی و معاصر روسیه و غرب را نیز به نمایش گذاشته است. این موزه توسعه فرهنگ جهان از دوران باستان تا به امروز را نشان می دهد.

در این موزه ۶۷۰ هزار اثر هنری و اشیای قدیمی گردآوری شده است.

عزم دو کشور برای توسعه گردشگری

مونسان اظهار امیدواری کرد که با توافقنامه لغو روادید گروهی و عبور از شرایط کرونایی شاهد افزایش گردشگران بین دو کشور ایران و روسیه باشیم. وی گفت: این اقدام بسیار مهم است و عزم دو کشور را جزم می کند تا گردشگری بین دو طرف توسعه یابد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد تا قبل از همه گیری کرونا بیش از ۶۰ هزار گردشگر ایرانی به روسیه و ۳۶ هزار گردشگر روسی به ایران سفر می کردند اما عملیاتی شدن طرح لغو روادید، با توجه به مسافت کم و ظرفیت های خوب دو کشور امیدواریم که این تعداد گردشگر افزایش بیشتری پیدا کند.

گردشگری سلامت در اولویت

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در باره طرح گردشگری واکسیناسیون روسیه که قرار است بزودی اجرایی شود، اظهار داشت: در تلاش هستیم که در راستای طرح گردشگری سلامت که پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور اجرایی شدن آن را داده تجّار و دانشجویان ایرانی بتوانند از مزایای آن استفاده کرده و به راحتی وارد روسیه شوند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه در قالب این طرح شهروندان ایران نیز خواهند توانست هم برای واکسناسیون و هم در کنار آن گردشگری وارد روسیه شوند.

خواسته فعالان گردشگری ایران و روسیه برای رفع موانع

در این سفر دیداری بین فعالان گردشگری ایران و روسیه و هیات عالی رتبه گردشگری ایران برگزار شد که نمایندگان تعدادی از شرکت های ایرانی و روسی فعال در بخش گردشگری دو کشور، دیدگاه‌های خود را درباره موانع و مشکلات موجود بر سر راه افزایش شمار گردشگران بیان کردند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار به تلاش‌های دولت برای تسهیل و روان سازی گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: گردشگری از محورهای فرهنگی و تاریخی به سمت بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی و گردشگری معدن توسعه یافته است.

علی اصغرمونسان به ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری و سیاحتی ایران اشاره کرد و افزود: در کنار ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری در ایران متمدن و زیبا، امنیت کامل و میهمان نوازی ذاتی ایرانیان، مجموعه‌ای جذاب را برای حضور گردشگران از سراسر جهان ایجاد کرده است.

‌سفر وزیر گردشگری ایران به روسیه، سرآغازی بر تقویت روابط فرهنگی

وی یادآورشدکه سرزمین ایران علاوه بر داشتن آثار تاریخی، فرهنگی و تمدنی متنوع و صنایع دستی بی نظیر، از چشم اندازهای زیبای طبیعی شامل جنگل‌های انبوه، کوههای سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و کویرهای زیبا برخوردار است و می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد که در ایران بیش از ۷۰۰ موزه دولتی و غیردولتی وجود دارد که از نظر غنای فرهنگی، تمدنی و تاریخی، در دنیا بی نظیر است. در بخش صنایع دستی، بیش از ۳۵۰ هنر اصیل و بومی وجود دارد.

مونسان گفت: در سال‌های اخیر ۴۰۰ هتل و ۲هزار واحد اقامتی در روستاها احداث شده تا در کنار دیگر حوزه‌های گردشگری، زمینه گردشگری طبیعت در نقاط مختلف ایران نیز فراهم شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارزان قیمت بودن سفر به ایران اشاره کرد و افزود: کشورمان در ردیف ارزان قیمت‌ترین مقاصد دنیا برای گردشگران است.

در این نشست که دو عضو کمیسیون‌های اقتصادی و گردشگری مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات همراه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حضور داشتند، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه به روابط دوستانه تهران و مسکو اشاره کرد و افزود: روابط خوب و عزم جدی دو کشور برای توسعه و گسترش هرچه بیشتر روابط، فرصت بزرگی برای شهروندان ایرانی و روسی برای سفر و گردشگری است.

جلالی با بیان اینکه شناخت دو ملت از یکدیگر زمینه ساز توسعه پایدار روابط دو جانبه خواهد شد، ادامه داد: هر چقدر مراودات و رفت و آمد بین شهروندان افزایش پیدا کند، به همان میزان مناسبات دو کشور نیز عمیق‌تر خواهد شد.

وی به ظرفیت‌های عظیم گردشگری در دو کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با نهایی شدن موافقتنامه لغو روادید گروهی، شاهد رشدی چشمگیر در تردد گردشگران دو کشور خواهیم بود.

پیش بینی ١٠ پرواز در هفته از روسیه به ایران

«سرگئی مارکوف» رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه که چندین سال ریاست بخش اجتماعی حمایت از سازمان فدرال گردشگری روسیه را برعهده داشته است، می گوید: ایران کشور بسیار مهم گردشگر پذیر است و گردشگران روسی می توانند به ایران سفر کنند و در این رابطه چند جزیره خلیج فارس ازجمله جزیره کیش مناطق مهمی برای گردشگران روسی است.

وی افزود: از دولت ایران می خواهیم که گردشگران روس، زن و مرد بتوانند در کنار یکدیگر باشند زیرا روسها نمی خواهند در سفرهای گردشگری جدا از یکدیگر باشند. ما در امارات شاهد چنین آزادی برای گردشگران هستیم.

این کارشناس روس گفت: باید به این واقعیت توجه داشت که گردشگری مجموعه بزرگی است که می تواند به توسعه روابط ایران و روسیه کمک بزرگی کند. اگر ایران بتواند یک منطقه آزاد برای گردشگران تعیین کند، تضمین می کنم در دسامبر سال آینده هر هفته ۱۰ پرواز گردشگری از روسیه به ایران برقرار خواهد شد.

‌سفر وزیر گردشگری ایران به روسیه، سرآغازی بر تقویت روابط فرهنگی

جذابیت زندگی شرقی برای روس ها

مارکوف با بیان اینکه گردشگری فرهنگی هم بسیار مهم است، اظهار داشت: ایران کشور بزرگ فرهنگی است و مردم روسیه با علاقه فراوان می توانند به این کشور سفر و با جاذبه های آن آشنا شوند. پس از پایان شیوع همه گیر کرونا این موضوع باید برنامه ریزی شود.

وی افزود: در روسیه هم شهرهای قدیمی وجود دارد که سفر به آن برای ایرانی ها جالب خواهد بود. تابستان در شهرهایی مانند مسکو و سن پترزبورگ و چند شهر گردشگرپذیر روسیه ازجمله سوزدال و یاروسلاول جالب و دیدنی خواهد بود.

مارکوف که سال ۲۰۱۵ در قالب هیات روسی به ایران سفر کرده است، گفت: من در تهران و چند نقطه پیرامون سیاحت کردم که بسیار لذت بردم و مطمئنم روسها در سفر به این کشور حتما لذت خواهند برد و خاطرات فراموش نشدنی از این کشور باستانی با تمدن کهن خواهند داشت.

وی افزود: در ایران نوعی شکل زندگی شرقی وجود دارد که برای روسها جذابیت خاص دارد و لذت بخش است.