قدیمی ترین بندر عراق به مرکز گردشگری تبدیل می شود

تصویر پیدا نشد

بندر معقل از قدیمی‌ترین بنادر منطقه و قدیمی‌ترین بندر عراق است که ساخت آن از 1916 توسط انگلیسی‌ها آغاز شد.

میدل ایست نیوز: کشتی‌های زنگ‌زده و جرثقیل‌های از کار افتاده در بندر معقل بصره، قدیم‌ترین بندر عراق که روزگاری مرکز اصلی بازرگانی در عراق بود، صف کشیده‌اند.

بندر معقل بعد از اشغال عراق توسط بریتانیا در جنگ جهانی اول ساخته شد و از 1919 فعالیت خود را اغاز کرد. این بندر در آغاز کاربرد نظامی داشت تا اینکه در 1937 به دولت عراق تحویل داده شد.

در ایام حمله عراق به ایران و کویت این بندر از کار افتاد و پس از سقوط رژیم بعث فقط کشتی‌های کوچک کنار این بندر پهلو می‌گرفتند تا اینکه یک سال پیش کاملا از کار افتاد.

بنادر بزرگ دیگری ازجمله بندر ام قصر و خور الزبیر جای بندر معقل را که بر شط العرب جای دارد گرفتند.

«ناظم جبار»، مدیر بندر المعقل، گفت که این بندر از قدیمی‌ترین بنادر منطقه و قدیمی‌ترین بندر عراق است که ساخت آن از 1916 توسط انگلیسی‌ها آغاز شد و از 1919 به‌عنوان یک بندر نظامی فعالیت کرد سپس آن را از حالت نظامی خارج کردند تا برای عبور و مرور کالا از طریق دریا از آن استفاده شود.

وی افزود که با از کار افتادن این بندر، اکنون این ایده مطرح شده که این بندر با موقعیت استراتژیک خود به یک مرکز گردشگری و تفریحی تبدیل شود و درآمدزایی پیدا کند.

«فرحان الفرطوسی»، مدیر کل شرکت بنادر عراق، گفت که این بندر یکجا به منطقه تفریحی و گردشگری با یک شهر آبی و پارک و انواع فروشگاه‌ها تبدیل خوهد شد.

او گفت که یک شرکت ایتالیایی طرح خود برای تغییر کاربری این بندر را داده و شرکت بنادر عراق در حال بررسی پیشنهادهای سرمایه‌گذاری ازسوی شرکت‌های خصوصی برای این منظور است.