قلعه ایرندگان خاش قلعه‌ای رویایی در دل کویر

تصویر پیدا نشد

قلعه ایرندگان در مجموع ۱۰ اتاق کوچک و بزرگ داشته که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته ‌اند و برای دسترسی به فضاهای حاکم ‌نشین و تابستانی، راه پله یی مخفی، کم عرض، با شیب زیاد وجود دارد.  در مورد تاریخ ساخت قلعه به دلیل کم‌ کاری و بی‌ توجهی میراث فرهنگی خاش اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، یکی از زیباترین قلعه های سیستان و بلوچستان در ایرندگان شهرستان خاش قرار دارد که در کنار رودخانه ایرندگان و درختان سر به فلک کشیده خرما قرار گرفته است. این قلعه به علت داشتن معماری ایرانی- اسلامی منحصر به ‌فرد از زیباترین قلعه‌ های سیستان و بلوچستان به شمار می رود. این مکان در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۷۰۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا به قلعه ایرندگان سفر کرده‌اید؟

از آثار باستانی شهرستان خاش میتوان به قلعه ایرندگان در بخش ایرندگان اشاره نمود. این قلعه به مساحت ۵۶۴ متر مربع،  مرکز حکومت ایرندگان و روستا های اطراف بوده است. بنای اصلی باقی‌ مانده قلعه ایرندگان در قاعده، به صورت مستطیل ۳۶ در ۲۵ متر، در سه طبقه ساخته شده ‌است به گونه‌ ای که هر چه بر ارتفاع آن افزوده می ‌شود از حجم آن کم می ‌شود و در ظاهر به شکل «مصطبه هرم» در می ‌آید که موجب ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن می‌ شود. محل ورود قلعه تنها از طریق پلکان شمال شرقی امکانپذیر بوده‌ است و پس از عبور از درب اصلی قلعه به وسیله معبری به در گاهی در سمت میانی دیواره جنوبی و از آنجا به وسیله یک راهرو تونل به طول ۱۶/۵ متر با شیب نسبتاً تند به حیاط مرکزی دسترسی دارد، همچنین چاهی در حیاط مرکزی حفر شده‌ است. قلعه ایرندگان در مجموع ۱۰ اتاق کوچک و بزرگ داشته که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته ‌اند و برای دسترسی به فضاهای حاکم ‌نشین و تابستانی، راه پله یی مخفی، کم عرض، با شیب زیاد وجود دارد.  در مورد تاریخ ساخت قلعه به دلیل کم‌ کاری و بی‌ توجهی میراث فرهنگی خاش اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما بر اساس اطلاعات محلی سابقه قلعه به دوران صفاریان بر می‌ گردد و در دوران افشاریه و قاجار مرمت و گسترش یافته‌ است، در اطلاعات ثبت شده میراث فرهنگی و آثار ملی ایران به طرزی عجیب و غیر باور کردنی ساخت قلعه به دوران قاجار نسبت داده شده، در صورتی که کهنسالان ایرندگانی از پدران و پدربزرگان خود نقل می ‌کنند که تاریخ ساخت قلعه را نمی ‌دانسته ‌اند و خود اثبات ‌کنندهٔ تاریخ کهن قلعه است، لازم است برای مشخص کردن تاریخ دقیق ساخت قلعه از سوی اداره میراث فرهنگی تحقیقات لازم صورت گیرد و شبهات پیش آمده را برطرف سازند.

آیا به قلعه ایرندگان سفر کرده‌اید؟

جاذبه‌های گردشگری ایرندگان

ایرندگان ظرفیت‌ های گردشگری و تاریخی زیادی در خود جای داده که قلعه ایرندگان، سنگ‌ نگاره‌ های کوه چهارگَران، غار صداکی، غار گواتامک، قبرستان باستانی گط رئیس و… از مهمترین این جاذبه‌ ها می باشند.

موقعیت مکانی

قلعه ایرندگان در ۶۵ کیلومتری شهر خاش در بخش ایرندگان، روستای ده قلعه واقع شده است.