لزوم اجرای طرح مدیریت گردشگری جنگل جهانی ابر شاهرود تصویب شد

تصویر پیدا نشد

سمنان- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: لزوم اجرای طرح واکنش سریع و مدیریت گردشگری جنگل جهانی ابر شاهرود در کمیته ملی طبیعت‌گردی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب شد.

به‌گزارش ایرنا، حمیدرضا دوست‌محمدی روز دوشنبه به رسانه ها بیان کرد: در جلسه بررسی مشکلات گردشگری جنگل ابر شاهرود، مشکلات، راهکارها و پیشنهادهای مرتبط با سامان‌دهی و حفاظت میراث جهانی جنگل ابر شاهرود مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: با توجه به اینکه سلایق و رویکردهای متفاوتی در مدیریت جنگل ابر وجود دارد، راهکارهای قابل اجرا برای رفع این مشکلات توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان مطرح شد.

وی گفت: بر اساس درخواست این اداره‌کل، مقرر شد طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر شاهرود با رویکرد جلوگیری از آسیب‌های ناشی از ورود بی‌رویه و بی‌برنامه گردشگران و نحوه مداخله در منطقه توسط اداره‌کل پس از تخصیص اعتبار ملی اجرایی شود.

دوست‌محمدی افزود: تهیه و اجرای طرح واکنش سریع توسط دستگاه‌های اجرایی متولی محدوده جنگل ابر با برگزاری جلسات مشترک نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود و مقرر شد به‌زودی جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود.

وی اضافه کرد: رعایت تاب‌آوری در زمینه ظرفیت پذیرش گردشگر، حمایت از سرمایه‌گذاری تعریف‌شده در زمینه حفظ زیست‌بوم منطقه، تأمین خدمات حداقلی در عرصه و حریم و تکیه بر ایجاد خدمات در خارج از محدوده جنگل با ایجاد مرکز مدیریت بر محدوده از جمله موضوعات ضروری و مهم برای حفاظت از جنگل جهانی ابر شاهرود است.

دوست‌محمدی گفت: انتخاب سرمایه‌گذار توانمند و دارای برنامه، ارائه آموزش به جوامع محلی و گردشگران برای حفاظت از محیط‌ زیست جنگل و تعریف مسیرهای طبیعت‌گردی از دیگر نکات ضروری برای حفاظت از این جنگل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اضافه کرد: در خصوص آسیب‌های غیر مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی نیز مقرر شد پیگیری‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی متولی برای حفظ جنگل ابر در برنامه قرار گیرد.

جنگل جهانی ابر شاهرود میراث طبیعی و مهم ایران‌زمین در شرق استان سمنان از زیباترین و معروف‌ترین جنگل‌های ۴۵ میلیون ساله هیرکانی است.