لغو ویزا گردشگری را رونق می دهد

تصویر پیدا نشد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با لغو روادید موافق هستم، هرچند در این زمینه تنها نظر من مهم نیست و ملاحظات بین‌المللی در آن تاثیر دارد و باید از نظر ملی و حاکمیتی جمع‌بندی شود.
ضرغامی: لغو ویزا گردشگری را رونق می دهد

سیدعزت‌الله ضرغامی درباه اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای لغو روادید ایران با کشورهای خارجی، اظهار کرد: من به لحاظ جایگاه و ماموریت خود، به عنوان وزیر گردشگری باید دنبال تسهیل رفت‌وآمد گردشگران و لغو روادید باشم، بنابراین طرفدار لغو روادید هستم.

وی افزود: هرچه روادید بیشتر لغو و ارتباط کشورها با ایران تسهیل شود، گردشگری رونق بیشتری می‌گیرد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در این زمینه تنها نظر من مهم نیست و ملاحظات بین‌المللی و… نیز در آن تاثیر دارد و باید از نظر ملی و حاکمیتی، جمع‌بندی‌های لازم صورت گیرد.

ضرغامی با بیان این‌که در لغو روادید با کشورهای خارجی، سایر حوزه‌ها به‌ویژه وزارت امور خارجه نقش مهم و اصلی دارند، به خبرگزاری خانه ملت گفت: تلاش می‌شود موانع پیش روی لغو روادید به منظور رونق گردشگری پیگیری شود.

لغو ویزای دوطرفه، با توجه به مزایای سفر و جابه‌جایی یکی از شاخص‌های اعتبار گذرنامه نیز محسوب می‌شود، هرچه تعداد این کشورها بیشتر شود به ارتقاء جایگاه گذرنامه ایران کمک خواهد شد. شهروندان ایرانی درحال حاضر امکان سفر به ۴۲ کشور بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی را دارند.
سنجاق

درحال حاضر ویزای ایران برای شهروندان کشورهای جمهوری آذربایجان، بولیوی، ترکیه، سوریه، لبنان، گرجستان، ارمنستان، ونزوئلا، مصر، مالزی و چین لغو شده است و اتباع این کشورها بدون روادید می‌توانند برای مدت مشخصی به ایران سفر کنند.

ایران همچنین از سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی سامانه «روادید الکترونیکی»، صدور ویزای بدون مهر و برچسب را از ۱۱۰ نقطه از جهان آسان کرده است. این سیاست نگرانی بسیاری از شهروندان را که تحت تاثیر سیاست تحریم سفر آمریکا بودند برطرف کرده است.

صدور ویزای ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی و برخی مبادی ورودی کشور برای اتباع خارجی نیز از همان سال امکان‌پذیر شده است و فقط اتباع کشورهایی چون افغانستان، سومالی، امریکا و کانادا برای دریافت ویزا باید به کنسولگری‌ها مراجعه کنند و امکان دریافت ویزای فرودگاهی ندارند.