مسجد رستم پاشا، گوهر پنهان استانبول (اماکن دیدنی استامبول)

تصویر پیدا نشد

استانبول، شهر مسجدهای زیبا و خاص که بیشتر آن ها در دوره عثمانی ساخته شده اند. مساجدی که چشم انداز شهری استانبول را شکل داده اند و معماری زیبایی دارند. این مساجد دوست داشتنی از جاذبه های گردشگری این شهر هستند و نمی توان استانبول را بدون آن ها تصور کرد. می خواهیم درباره یکی از زیباترین مساجد استانبول، مسجد رستم پاشا حرف بزنیم، الی گشت را همراهی کنید.

رستم پاشا که بود؟
خرم سلطان همسر سلیمان، دختر خود مهرماه سلطان را به ازدواج رستم پاشا درآورد، رستم پاشا در آن زمان از کارکنان قصرهای داخلی بود. سلطان سلیمان در حال پیر شدن بود و زمانی که رستم پاشا در سال ۱۵۴۴ وزیر شد به همراه خرم سلطان و مهرماه سلطان اداره قصر را به عهده گرفتند. آن ها یک هدف مشترک شدند و می خواستند شاهزاده مصطفی، پسر بزرگ و ولیعهد سلطان سلیمان را حذف کنند. رستم پاشا ماموریت پیدا کرد تا سلطان سلیمان را متقاعد کند که پسرش می خواهد بر علیه او توطئه بچیند. در نهایت، شاهزاده مصطفی به دلیل این توطئه اعدام شد و واقعه ای رقم خورد که یکی از غم انگیزترین رویدادهای تاریخ عثمانی بود. پس از آن رستم پاشا تبدیل به یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین مقامات عثمانی شد او پس از مرگش در سال ۱۵۶۱ ثروت زیادی از خود به جای گذاشت.

معماری مسجد رستم پاشا
رستم پاشا در سال ۱۵۶۱، معمار سینان، معروف ترین معمار دوره عثمانی، را مامور کرد تا برای او مسجدی زیبا بسازد. قرار بر این شد که مسجد در یکی از شلوغ ترین محله های استانبول ساخته شود و به همین دلیل معمار سینان فضای کمی برای سخت این مسجد داشت. او یکی از زیباترین مسجدهای استانبول را ساخت و در زیر آن مغازه های زیادی را ایجاد کرد تا از نظر مالی خرج و مخارج مسجد به وسیله آن ها تامین شود. در نگاه اول، وقتی از بیرون این مسجد را می بینید ویژگی قابل توجهی را در آن پیدا نمی کنید به عبارتی دیگر، طراحی و دکوراسیون داخلی این مسجد است که آن را خاص و ویژه کرده است. دیوارها و ستون های مسجد رستم پاشا با طراحی های پیچیده سرامیک های ایزنیک زینت داده شده اند. بر روی این کاشی ها نقش گل هایی مثل میخک، رز، زنبق، مینا و لاله کشیده شده است.

طراحی داخلی مسجد رستم پاشا
گوهر پنهان استانبول
مجله معروف آمریکایی، مسجد رستم پاشا را یکی از زیباترین مساجد اروپا معرفی کرده است و بیشتر کسانی که از این مسجد بازدید می کنند آن را گوهر پنهان استانبول می دانند.

گنبد مسجد رستم پاشا
چگونه به مسجد رستم پاشا برویم؟
مسجد رستم پاشا در انتهای خیابان اوزون کارسی (لانگ مارکت) قرار دارد. این خیابان از قدیمی ترین خیابان های دوره بیزانس است و امروز در آن افراد زیادی را می بینید که در مغازه های سنتی درحال خرید هستند. مسجد رستم پاشا در قلب قسمت قدیمی شهر استانبول، در کنار بازار ادویه و مسجد جدید قرار دارد. اگر عکس های محله امینونو را نگاه کنید تصویری از این مسجد به عنوان نمادی از این محله را در آن ها می بینید. در صورتی که هتل شما در محله سلطان احمد باشد می توانید پیاده به این مسجد زیبا بروید و از شاهکار معمار سینان بازدید کنید.