پارک ملی گلستان بهشت گمشده ایران

پارک ملی گلستان بهشت گمشده ایران

پارک ملی گلستان بهشت گمشده ایران

در پارک ملی گلستان آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار این آبشارها و رودخانه های آن به استراحت می پردازند.
پارک ملی گلستان با اقلیک چهارفصلش را به واقع می توان تکه ای از بهشت روی زمین نام نهاد که در تمام روزها از جمله نوروز برای گردشگران و طبعیت گردان بال گشوده است. پارک ملی، بهشت گمشده ایران زمین در شرقی ترین نقطه استان گلستان با جاذبه های منحصر به فرد و رویایی گردشگران را بخود می خواند.

پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان به دلیل دارا بودن انواع درختان در حاشیه جاده بین- المللی تهران مشهد تفرجگاه مناسبی برای مسافران نوروزی به شمار می رود. این پارک ملی در 19 مرداد 1336 به نام منطقه حفاظت شده “آلمه وایشکی” تحت حفاظت کانون شکار قرار گرفت و در 22 فروردین 1343 به پارک وحش نامگذاری شد.

همچنین در سال 1353 پس از اصلاح قانون شکار و صید، عنوان پارک وحش به پارک ملی تغییر داده شد و به دلیل موقعیت ممتاز این پارک و جاذبه های فراوان زیستی، پارک ملی گلستان در سال 1977 از سوی سازمان یونسکو عنوان ” ذخیره گاه کره مسکون” را به خود گرفت.

تاکنون 304 گونه پرنده، 68 گونه پستاندار، 9 گونه دوزیست، هزار و 704 گونه گیاهی در استان گلستان شناسایی شده است که درصد بالایی از آن در پارک ملی زیست و زادآوری می کنند.

زیبایی و چشم اندازهای دیدنی این بوستان

این پارک در بین جاذبه های طبیعی و توریستی استان گلستان منحصر به فرد است و زائران حرم امام رضا (ع) و مسافران نوروزی پس از عبور از منطقه کویری استان خراسان شمالی با حضور در این طبیعت زیبا به آرامش می رسند.

دیدنی های پارک ملی گلستان:

مناطق جنگلی
وجود مناطق جنگلی و استپی، پارک های ملی و طبیعی، آبشارهای زیبا و منحصر بفرد طبیعی در این منطقه، خلقت بی نظیر و بی بدیل آفریدگار توانا را به رخ هر بیننده ای می کشاند.

عبور جاده بین المللی تهران – مشهد از میان این پارک سبب شده تا زائران امام هشتم و مسافران نوروزی ساعاتی هر چند کوتاه از استراحتگاه این پارک استفاده کنند.

این پارک در ‪ 30‬کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت و در ‪ 115‬ کیلومتری غرب بجنورد به عنوان گلوگاه استان گلستان به شمار می رود.

از نظر اقلیمی

از نظر اقلیمی این پارک در بخش غربی از آب و هوای نیمه مرطوب و معتدل در بخش های جنوبی و شرقی نیز از آب و هوای سرد و خشک و سرد و نیمه خشک با اختلاف بارندگی سالانه بین ‪ 150‬ تا ‪ 1000‬میلی متر برخوردار است.

علاوه بر وجود یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان ، بیش از ‪ 50‬ درصد پستانداران کشور به دلیل برخورداری از منابع آبی متعدد نظیر چشمه ها، رودخانه ها، نهرها و آبشارهای متعدد، در این پارک زندگی می کنند.

در حال حاضر در این بوستان یکهزار و ‪ 350‬گونه گیاهی، ‪ 302‬ گونه جانوری، هشت گونه ماهی و حشرات متنوع وجود دارد.

آبشارهای زیبا

در این پارک زیبا آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار این آبشارها و رودخانه های ان به استراحت می پردازند و علاوه بر آبشار زیبای آق سو، آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ‪ 70‬متر و آبدهی ‪ 30‬لیتر در ثانیه در ‪ 40‬کیلومتری شهر گالیکش قرار دارد.

در این پارک رودخانه های متعددی جریان دارد که مهمترین آنان را می توان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی و … نام برد.

پارک ملی گلستان به دلیل دارا بودن انواع درختان در حاشیه جاده بین- المللی تهران مشهد استراحتگاه مناسبی برای مسافران نوروزی به شمار می رود.

زیبایی و چشم اندازهای دیدنی این بوستان

گونه های جنگلی
مهمترین گونه های جنگلی که در این پارک وجود دارد شامل درختان سوزنی برگ، ممرز، بلندمازو، افرا، توسکا، بارانگ، شیردار ، ملچ و … است.

وجود کوهها و دره های مختلف در این پارک به زیبایی و چشم اندازهای دیدنی این بوستان افزوده است، مهمترین کوهها و دره های این بوستان را می توان ارتفاعات قره قون، تنگه گل، شاخا، یکه قدم، المه، قره قاشلی، قوفی قورچی و … و دره های آلمه آق سو، آلی دالی، آدنس، حمشیدآباد، قزقلعه، آلوباغ، خشک و … نام برد.

چشم اندازهای دیدنی
چشم اندازهای دیدنی و منحصر به فرد این بوستان، دره ” آبشار” در کنار بزرگراه آسیایی و پنج کیلومتری شرق ” تنگه گل ” با آبشار زیبا و بلند آن، دره ” آلمه “، دره ” آلی”، دره ” آنسر” و دره ” قرغون” است.

از پدیده های طبیعی موجود در این منطقه، جنگلهای انبوه و بهم فشرده ای که در دامنه کوه و بستر دره است و جریان رودخانه و همچنین چشمه های دائمی و فصلی فراوان مناظری زیبا از جلوه های آفرینش را در پیش روی مشتاقان طبیعت قرار داده است.

در این پارک زیبا و رویایی 62 گونه پرنده نیز بومی پارک ملی است و در مجموع 110 گونه پرنده در این منطقه زاد و ولد می کنند.

علاوه بر این 21 نوع پرنده در زمستان مشاهده شده اند و 19 گونه دیگر در مسیر مهاجرت خود در این پارک توقف می کنند که سار صورتی، شاهین، بحری از جمله آن است.

قرقاول، کبک، تیهو، زنگوله بال، کوکر سفید و سیاه، آبی و بلدرچین، قرقی، دلیجه، سارگپه، عقاب، دو برادر، دال سیاه، طرلان و بالابان از دیگر گونه ها است.

پرندگان

همچنین این پارک، زیستگاه بسیاری از پرندگان و گنجشکان زیبا و پرتحرک آوازه خوان مانند دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، انواع سهره ها، زرده پره ها، مگس گیرها، زنبور خورکها و دم سرخها است.

دوزیستان و خزندگان با پیشینه زیستی بسیار زیاد در این زیست کره وجود دارند که تاکنون آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته اند.

براساس مطالعات میدانی انجام شده سه گونه دو زیست، 24 گونه از خزندگان در پارک ملی گلستان شناسایی و گزارش شده است.
وزغ سبز، قورباقغ جنگی، لاک پشت چهارچنگالی، آکامای صخره ایی، مارمولک بی پا، جکوی کاسپی، مار آبی و .. از دیگر دوزیستگاه و خزندگان موجود در این پارک ملی است.

یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان، بیش از نیمی از گونه های پستانداران و شمار زیادی از گونه های جانوری و وحوش کشور در این پارک ملی و بین المللی زیست و زادآوری می کنند.

این پارک نه تنها به دلیل اینکه یکی از زیستگاههای حیات وحش است بلکه به خاطر حفظ بخش قابل توجهی از تنوع زیستی کشور دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است و هر ساله بیشترین شمار مسافران نوروزی را به خود اختصاص می دهد.


رزرو تور گلستان گردی

جهت رزرو تور گلستان گردی ، گرگان گردی ، گنبد گردی و… می توانید با کارشناسان آژانس مسافرتی کمیل گلستان تماس حاصل فرمایید.

تلفن : 0173151