پرواز در مسیر “اکتائو”

پرواز در مسیر “اکتائو”

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، فرودگاه شهدای ساری یکی از سه فرودگاه مازندران و تنها فرودگاه بین المللی این استان است که از سال ۱۳۷۲ فعالیتش را آغاز کرده است.

متوسط انجام پرواز سالانه در فرودگاه ساری چهار هزار و ۳۰۰ سورتی است که در حال حاضر با در اختیار داشتن میانگین ۱۰ درصد پرواز هفتگی، از عملکرد بالاتری در مقایسه با ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر برخوردار است.

در این فرودگاه هفتگی ۷۰ تا ۹۵ سورتی پرواز در مسیرهای پروازی تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس، کیش، اهواز، عتبات عالیات، عربستان انجام می شود و تاکنون خط پرواز خارجی این فرودگاه به عربستان و عتبات عالیات خلاصه می شد.

مدیرکل فرودگاه های مازندران از راه اندازی خطوط پروازی جدید خارجی در این فرودگاه خبرداد و گفت: در راستای توسعه گردشگری و حسب رویکرد دولت مردمی، خط پروازی در مسیر ساری-اکتائو (قزاقستان) برقرار شد.

سعدالله وطن خواه افزود: در همین پیوند امروز سه شنبه نخستین هواپیما این مسیر صبح امروز از فرودگاه ساری به مقصد اکتائو پرواز کرد.

وی ادامه داد : این هواپیما با ۵۰ مسافر از ساری به کشور قزاقستان پرواز کرد و پرواز برگشت نیز از اکتائو به ساری ظهر امروز با همین تعدا مسافر وارد فرودگاه شهدای ساری شد.

مدیرکل فرودگاه های مازندران گفت که با توجه به چشم اندازهای طبیعی و خدادادی مازندران و از طرفی مراودات بازرگانی، اقتصادی و اجتماعی این استان و کشورهای حاشیه دریای خزر، پیگیری های زیادی در این خصوص صورت گرفت که در نهایت منتج به راه اندازی مسیر پروازی شد.

وی اضافه کرد: پرواز در مسیر ساری – اکتائو کشور قزاقستان و بالعکس در روزهای سه شنبه مورخه ۱۶ و ۳۰ خردادماه برنامه ریزی شده است و پرواز امروز انجام شد.

مدیرکل فرودگاه های مازندران ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک مسیر ساری – آستراخان (روسیه) از فرودگاه دشت ناز انجام شود.

وطن خواه توسعه مسیرهای هوایی را از راهبردهای این اداره کل در فرودگاه‌های استان مازندران در راستای تدابیر و سیاست های کلان استان و محورهای گردشگری کشور برشمرد.

وی افزود :در آینده نزدیک نیز با توجه به صدور مجوز مرز هوایی رامسر شاهد برقراری پروازها در مسیر رامسر – مسقط (عمان) خواهیم بود.

استان مازندران با داشتن یک فرودگاه بین المللی شهدای ساری و ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر در غرب استان از استان های برخودار کشور از سیستم حمل ونقل هوایی به شمار می رود به طوری‌که با انجام بیش از ۶ هزار پرواز در این فرودگاه ها در یکسال اخیر بیشتر از ۶۰۰ هزار مسافر از طریق این سیستم حمل و نقل به مقاصد مختلف در سراسر کشور جابه جا شدند.

طی یکسال اخیر اداره کل فرودگاه های مازندران راه اندازی خطوط پروازی در مسیرهای مختلف را کلید زد که از آن جمله مسیر ساری به چابهار، افزایش پرواز ساری به کیش از۲ به چهار سورتی پرواز، افزایش پرواز اهواز از یک به چهار سورتی پرواز و همچنین افزایش پرواز به مشهد از هشت به ۱۶ سورتی پرواز در هفته از جمله اقداماتی است که در این برهه زمانی انجام شده است.

تلاش برای رونق بخشیدن به فعالیت فرودگاه های مازندران با راه اندازی خطوط پروازی جدید بر روی باند حرکت قرار گرفته است و امروز شاهد افزایش تعداد جابه جایی مسافران در این فرودگاه ها هستیم. بطوریکه بنا به اعلام اداره کل فرودگاه های استان میزان جابه جایی مسافران از طریق سیستم حمل و نقل هوایی استان ۳۰ درصد پارسال به نسبت سال ماقبل افزایش یافته است.