چرا اوکراین خواهان منطقه پرواز ممنوع است و غرب از آن خودداری می کند؟

تصویر پیدا نشد

پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی به چرایی خواست اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع و ابعاد امتناع غرب از تن دادن به خواست دولت کی‌یف پرداخته است.

به گزارش تهران بهشت به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین بارها از رهبران غربی خواسته است که «منطقه پرواز ممنوع» را بر آسمان اوکراین وضع کنند، هرچند به‌نظر می‌رسد برقراری چنین چیزی به این زودی ها ممکن نباشد.

ایجاد منطقه پرواز ممنوع (NFZ) نشانگر افزایش شدید تنش ها در دوره جنگ است و به طور بالقوه و مستقیم ناتو را که اوکراین عضوی از آن نیست، وارد نبرد با یک قدرت هسته ای می کند. درواقع منطقه پرواز ممنوع به فضایی گفته می شود که هواپیماهای مشخص اجازه ورود به آن را ندارند. در زمان جنگ، ایجاد چنین منطقه ای با هدف منع ورود برخی هواپیماها به حریم هوایی برای انجام حملات، حمل و نقل نیروها و سلاح ها و نظارت استفاده می شود. مناطق پرواز ممنوع باید از نظر نظامی اعمال شود که می تواند شامل سرنگونی هواپیماهای ممنوعه باشد.

اما آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ تاکنون ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بر فراز اوکراین رد کرده‌اند.

زلنسکی در گفت‌وگویی با اکسیوس تاکید کرد اوکراین خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخش‌های مهمی از کشور است.

زلنسکی در این خصوص افزود: اگر غرب این کار را انجام دهد، اوکراین، نیروهای روسیه را با خونریزی کمتری شکست خواهد داد.

رئیس جمهوری اوکراین که چندین بار تاکنون ایجاد منطقه پرواز ممنوع را مطرح کرده است، روز پنجشنبه گفت اگر آمریکا و ناتو از برقراری چنین فضایی خودداری کنند، باید برای آنکه اوکراین بتواند از خود دفاع کند، هواپیماهای جنگی بفرستند.

اما ناظران معتقد هستند چنانچه کشورهای غربی، به ویژه ناتو، منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین اعلام کنند، مسئولیت اجرای آن را بر عهده خواهند داشت که می تواند به معنای سرنگون کردن هواپیماهای نظامی ممنوعه روسیه باشد.
«هاوارد استوفر» استاد دانشگاه نیوهیون می‌گوید: «اگر ناتو به چنین اقدامی تن دهد و ما حتی یک هواپیمای روسی را ساقط کنیم، وارد جنگ با روسیه می شویم». این استاد دانشگاه اضافه کرد که این امر می تواند به معنای دامن زدن به جنگ باشد و چیزی نیست که ناتو دستکم در حال حاضر بخواهد آن را انجام دهد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در واکنش به خواست زلنسکی گفت: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع اساسا مستلزم آن است که ارتش ایالات متحده هواپیماهای روسی را سرنگون کند و این به معنای ورود به جنگ با روسیه است؛ چیزی که ما می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز ضمن رد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین گفت: «ما ناامیدی دولت کی‌یف را درک می کنیم، اما معتقدیم که اگر این کار را انجام می دادیم، در نهایت جنگی در اروپا آغاز می شود که کشورهای بیشتری درگیر آن می شوند.

وی افزود: ما بخشی از این درگیری نیستیم و مسئولیت ما آن است که از گسترش آن به خارج از اوکراین اطمینان حاصل کنیم.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱ با هدف حفاظت از غیرنظامیان، یک منطقه پرواز ممنوع را که توسط ناتو بر فراز لیبی اعمال شد، مجاز کرد.

در جنگ بوسنی و هرزگوین هم ناتو از آوریل ۱۹۹۳ تا دسامبر ۱۹۹۵ منطقه پرواز ممنوع را بر فراز بوسنی اعمال کرد.

در سال ۱۹۹۱ هم آمریکا و کشورهای ائتلاف پس از جنگ خلیج فارس دو منطقه پرواز ممنوع را بر فراز عراق اعمال کردند.

به عقیده استوفر موضوع مهمی که در این جنگ ها منجر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع از سوی آمریکا و متحدانش شد، برتری ارتش های این کشورها نسبت به دولت های مقابل بود. حال آنکه روسیه در حال حاضر صاحب ارتشی قدرتمند و پیچیده بوده و یک قدرت هسته ای بزرگ بشمار می رود.