چه طور بیشترین لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

تصویر پیدا نشد

بسیاری شیراز را به عنوان خاطره انگیزترین شهری که در ایران سفر کرده‌اند انتخاب می‌کنند. اگر پیش از سفر به مقصدی درباره پیشنیه آن اطلاعاتی داشته باشیم لذت بیشتری از آن مقصد می‌بریم. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا شما را با مهم ترین نکات سفر به شیراز آشنا کنیم.

سلام نو-سرویس گردشگری: شیراز یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است و در نزدیکی تخت جمشید پایتخت ایران باستان قرار دارد. شیراز به شهر شعر و شراب شهرت دارد. فرهنگ، تاریخ و طبیعت در این شهر زیبا ادغام شده و با باغ‌های شگفت انگیز، جاذبه‌های تاریخی و فضای صمیمی مردمانش هر مسافری را راضی می‌کند. پنجمین روز اردیبهشت در ایران روز شیراز نامگذاری شده است تا این شهر جذاب و پیوند آن با طبیعت و تاریخ را قدر بدانیم. بسیاری شیراز را به عنوان خاطره انگیزترین شهری که در ایران سفر کرده‌اند انتخاب می‌کنند.

آب و هوا

شیراز که در جنوب غربی کشورمان قرار دارد، دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است. دما در تابستان بین ۲۸ تا ۴۲ درجه و در زمستان بین ۷- تا ۱۵ درجه است. میانگین بارندگی سالانه ۳۳۷ میلی‌متر است.

جاذبه‌های تاریخی

شیراز دارای جاذبه‌های تاریخی متعددی است زیرا در بسیاری از سلسله‌ها پایتخت ایران بوده است. قدمت بیشتر آثار تاریخی شیراز به دوره زندیه برمی‌گردد و از نظر معماری و تزئینات داخلی بی‌نظیر هستند.

چه طور بیشتری لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

پرسپولیس (تخت جمشید)

ویرانه‌های تخت جمشید واقع در نزدیکی شیراز بقایای پایتخت تشریفاتی سلسله هخامنشیان است. این شهر که در اصل پارسه به معنای شهر ایل پارس نامیده می‌شود، نشان خیره کننده عظمت و زیبایی امپراتوری هخامنشی است. برای علاقه‌مندان به تاریخ، هیچ مکانی بهتر از این مکان ۳۰۰۰  ساله برای آشنایی با این تمدن باستانی وجود ندارد. تخت جمشید هر مسافری را با عظمت، سرستون‌های باشکوه، نمادها و کتیبه‌های معنادار خود مسحور می‌کند. متاسفانه اسکندر مقدونی این شاهکار را در ۳۳۰ قبل از میلاد به آتش کشید.

چه طور بیشتری لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

چه طور بیشتری لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

پاسارگاد

خرابه‌های پاسارگاد به ویژه آرامگاه کوروش کبیر یکی از پربازدیدترین آثار ایرانی است. کوروش کبیر بنیانگذار سلسله هخامنشی بود. این رهبر بزرگ به دلیل عدالت، درایت و خدمات به مردمش مورد احترام ایرانیان و مردم سراسر جهان است. مجموعه احکام او که بر روی استوانه‌ای به نام استوانه کوروش حک شده است، اولین بیانیه مکتوب شناخته شده درباره حقوق بشر است.

گورستان نقش رستم

نقش رستم که در ۱۰ کیلومتری تخت جمشید قرار دارد، خانه ابدی بسیاری از فرمانروایان بزرگ امپراتوری هخامنشی مانند داریوش بزرگ و خشایار اول است. علاوه بر مقبره‌های حکاکی شده با دست، تصاویر جالبی از نبردهای باستانی و افتخارآمیز نیز وجود دارد.

چه طور بیشتری لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

چه طور بیشتری لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان به دستور کریم خان موسس سلسله زندیه ساخته شد. دیوارهای بیرونی ارگ ۱۲ متر ارتفاع دارند و برای محافظت از ساختمان‌های داخل آن ساخته شده‌اند. این ارگ چشمگیر محل سکونت رسمی کریم خان و خانواده‌اش بوده و در زمان پهلوی به عنوان زندان خدمت می‌کرده است. می‌توانید شب‌ها از ارگ کریم‌خان دیدن کنید و از منظره خیره‌کننده دیوارهای بزرگ نورانی شده لذت ببرید.

آرامگاه سعدی و حافظ

شیراز، شهر شعر، زادگاه دو تن از سرشناس‌ترین شاعران ایرانی، سعدی و حافظ بوده است. سعدی را به خاطر اشعار انسانیت و حافظ به خاطر اشعار بی‌نظیر عاشقانه‌اش به استاد عشق می‌شناسند. آرامگاه این شاعران عزیز در شب مملو از جمعیت است و برای تجربه شب زنده‌داری شیراز عالی است.

چه طور بیشتری لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

چه طور بیشتری لذت را از سفر به شیراز ببریم؟

سوغاتی

شیراز نیز مانند بسیاری از شهرهای ایران دارای انواع مختلفی از شیرینی‌های خاص مانند کاک و مسقطی است.  این شهر همچنین دارای چندین صنایع دستی خاص مانند گلیم و گبه است که انواع خاصی از فرش‌های دستبافت و پارچه‌های رنگارنگ زیبای ساخته شده توسط عشایر کوچ نشین اطراف شیراز است. همچنین می‌توانید انواع هنرهای تزیینی و صنایع دستی مانند مینیاتور، گلدان‌های خشت، ظروف نقره مخصوص و توروتیکس را پیدا کنید. همه این سوغات در بازار وکیل یافت می‌شود.