گردشگری ایران / تنگه چاهکوه کجاست؟

تصویر پیدا نشد

چاه‌کوه در جنوب ایران و در بزرگ‌ترین جزیره‌ کشور قرار دارد و از جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، چاه‌کوه در جنوب ایران و در بزرگ‌ترین جزیره‌ کشور قرار دارد و از جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود. پس برای بازدید از این پدیده‌ شگفت‌انگیز باید راهی استان جزایر ایران یعنی هرمزگان شوید و سپس در ۷۰ کیلومتری جزیره‌ زیبای قشم، در بخش غربی ساحل شمالی این جزیره و در حوالی روستای چاهوی شرقی سراغ آن را بگیرید.

اگر برایتان سؤال است چرا به این دره یا تنگه‌ رویایی چاهکوه می‌گویند؟ پس بهتر است بدانید وجود حفره‌های متعدد در دل صخره‌های این دره باعث شده تا هنگام بارندگی آب جمع شود. اهمیت آب برای مردمان منطقه و کمبود آن نیز موجب شده تا به با استفاده از این حفره‌ها و ساخت کانالی باریک در در طول دره اصلی و دره عمود آب را انتقال دهند. به همین دلیل، این مکان شگفت‌انگیز نام چاهکوه را به خود گرفته است و برای مردمان محلی منطقه از تقدس بالایی برخوردار است. اگر هم خوش‌شانس باشید و زمانی به این مکان بروید که باران آمده باشد، حوضچه‌های دیدنی مملو از آب را خواهید دید.

گوشه‌ گوشه‌ ایران زمین مملو از پدیده‌ها طبیعی و مکان‌های دیدنی و جذاب است و به‌راستی طبیعت ایران بهشتی رویایی است. چاهکوه یکی از جاهای دیدنی قشم است که توصیف اعجاز و شکوه آن در کلمات نمی‌گنجد و نه حتی گفتنی و شنیدنی است؛ بلکه باید به سراغ این مکان جادویی و سحرانگیز رفت و شگفتی‌هایش را از نزدیک تماشا کرد.

چاهکوه جایی در میان کوه سنگی یک‌پارچه که به‌شکل ضربدر برش خورده قرار دارد. انگار کوه آغوش محکم خود را باز کرده و چاهکوه را همچون فرزندی در خود پناه داده است. آب با جریان مهربان خود به دیوارهای جلا داده و آن را به‌صورت اشکال عجیب و غریب در آورده است. این مکان، پدیده‌ای زمین‌شناسی و حاصل فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین در طی سالیان دراز است که دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر را در دل کوه سنگی ایجاده کرده است.

تنگه چاهکوه

وقتی که به چاهکوه برسید، ابتدا یک دره‌ باز به‌شکل U می‌بینید که هرچه به انتهای آن پیش بروید تنگ و تنگ‌تر می‌شود و به حالت V در می‌آید، تا جایی که حتی نمی‌توانید از آن عبور کنید و فاصله‌ بین صخره‌ها نیز به کمتر از نیم متر می‌رسد، در حالی که ارتفاع همچنان زیاد است. همان طور که از تنگه عبور می‌کنید، محو تماشای اشکال عجیب و حیرت‌آور صخره‌ها می‌شوید، طاق‌ها سکوها و دالان‌های پر و پیچ‌وخم چاهکوه را می‌بینید و بی‌اختیار به یاد افسانه‌ها و داستان‌ها خواهید افتاد.

دره چاهکوه و سایر دره‌های منطقه احتمالاً مربوط به شکستگی‌های طاقدیس بزرگی هستند که در ایجاد گنبد نمکی «نمکدان» هم نقش داشته‌اند. سنگ‌های چاهکوه، از جنس رسوبی دارند و سنگ‌های آهکی و مربوط به رشته کوه زاگرس است که جزو یکی از سه گروه موجود در طبیعت، یعنی رسوبی، آذرین و دگرگونی قرار می‌گیرند. به لطف فرسایش‌های آبی و بادی، شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره‌های عدسی، قاشقی و کروی و اشکال وهم‌انگیز ایجاده شده‌اند که بر اعجاب چاهکوه می‌افزایند و در جای‌جای آن می‌توانید آن‌ها را بببنید. ‌

تنگه چاهکوه جزو ژئوپارک جهانی قشم به شمار می‌رود و یکی از ۲۶ سایت آن است. در انتهای همین مقاله با ژئوپارک قشم آشنا می‌شوید.

بعد از تنگه گردی در چاهکوه، برای سپری کردن شب می‌توانید به روستای چاهکوه شرقی بروید و در اقامتگاه بوم‌گردی این روستا اقامت کنید. اگر تصمیم گرفت گرفتید شب را در خود تنگه بمانید و از تماشای آسمان پر ستاره لذت و پر فروغ لذت ببرید، وسایل و تجهیزات مورد نیاز را فراموش نکنید و حتماً از راهنمایان و مردمان محلی کمک بگیرید.‎
چه زمانی به تنگه چاهکوه برویم؟‎

برای رفتن به تنگه چاهکوه باید آب‌وهوای جزیره‌ قشم را در نظر بگیرید. از آنجا که این منطقه در فصل‌های گرم سال هوای گرمی دارند، پس توصیه نمی‌کنیم نه در بهار و تابستان به این دره سفر کنید و بهترین زمان پیشنهادی کجارو پاییز و زمستان یا ابتدای بهار است.
چگونه به تنگه چاهکوه برویم؟

چاهکوه در شمال غربی جزیره قشم، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم قرار دارد. راه رسیدن به این تنگه آسفالت است و تنها در یکی دو کیلومتر آخر جاده خاکی می‌شود.