گردشگری ایران / جنگل ابر کجاست؟

تصویر پیدا نشد

جنگل ابر شاهرود جشن پیوند آسمان و زمین بر فراز جنگلی سرسبز با درختان بلند قامت است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، جنگل ابر شاهرود جشن پیوند آسمان و زمین بر فراز جنگلی سرسبز با درختان بلند قامت است. این جنگل بازمانده‌ای از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است که در مرز دو اقلیم متفاوت، بین سمنان و گلستان قرار دارد. پوشیده شدن این جنگل nv اقیانوس ابری& نام و آوازه آن را جهانی کرده است و طبیعت‌دوستان و گردشگران برای دیدنی زیبایی‌های آن راهی این منطقه می‌شوند.

جنگل ابر را بیشتر بشناسید:

تاکنون خود را در میان جنگلی پوشیده از ابرهای مخملی نرم و سپید و در حال قدم زدن میان اقیانوسی از ابرها تصور کرده‌اید؟ آیا اصلا نامی از جنگل ابر به گوشتان خورده است؟ شاید تا پیش از آن که چنین جایی را از نزدیک ببینید، باور نکنید در نزدیکی‌های شاهرود جنگلی وجود دارد که در آن، جشنی باشکوهی از تلاقی درختان سر به فلک کشیده هیرکانی و ابرهای سپید و مخملی برپا است. با رفتن به این جنگل یکی از رویایی‌ترین تجربه‌های عمرتان را رقم خواهید زد.

جنگل ابر یکی از جاذبه‌های طبیعی و از فوق‌العاده‌ترین دیدنی های شاهرود است و جایی است که انگار آسمان به زمین نزدیک شده است. این جنگل در منطقه‌ای جای گرفته که محل تلاقی دو اقلیم آب‌وهوای متفاوت یعنی دو ناحیه کم فشار (دشت گرگان) و پرفشار (منطقه ابر) است و به‌عنوان باریک‌ترین قسمت از سلسله جبال البرز، مرز دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی محسوب می‌شود. همین موقعیت موجب شکل‌گیری اقیانوس ابری در این منطقه شده و علت نام‌گذاری این جنگل نیز شباهت زیاد آن به دریای ابر در آن و ارتفاع کم آن با جنگل است که بر زیبایی این منطقه می‌افزاید.

جنگل ابر

جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود که چهل میلیون سال قدمت دارد و متعلق به دوران سوم زمین شناسی، یعنی عصر ژوراسیک است. این جنگل ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به شمار می‌رود و ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. از ویژگی‌های این جنگل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا است؛ به‌گونه‌ای که در فصل‌های گرم سال دمای هوای پایینی دارد. میانگین بیشترین دما در این جنگل ۲۰ درجه سانتی‌گراد و میانگین کمترین دما شش درجه است. شب‌ها و صبح‌های زود هوا خیلی سرد می‌شود.

در ارتفاعات این منطقه، چمنزار یا مراتع مشجر و در پایین دست آن، جنگل با گونه‌های متنوع دیده می‌شود. در داخل جنگل چشمه‌سارهای فراوان و پوشش گیاهی متنوع از جمله ویژگی‌های برجسته این منطقه طبیعی و زیبا است. در میان درختان آن میوه‌هایی چون آلو، گلابی وحشی، کندوس، ولیک و تمشک هم وجود دارد که اگر خوش‌شانس باشید، در مسیرتان آن‌ها را خواهید دید و طعمشان را خواهید چشید.

جنگل ابر در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان اثر ملی و طبیعی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

چه دلیلی باعث می‌شود که بر فراز جنگل باشکوه ابر، اقیانوسی از ابر شکل بگیرد که آن را همچون حریری نرم و لطیف به آغوش کشیده است؟ یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل اقیانوس ابر، جغرافیای منطقه ابر است، چون این جنگل بین دو منطقه مرتفع و کم ارتفاع قرار دارد و دو ناحیه کم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) در نزدیکی هم قرار دارند.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل ابر دلیل دیگر ایجاد اقیانوس ابر در این جنگل این است که در این مکان ضخامت کوه‌های البرز کم می‌شود و ابرهایی که در پشت این دیواره گرفتار هستند، از لابه لای دره‌ها به‌سمت جنوب حرکت می‌کنند؛ به همین دلیل از بعدازظهر تا نیمه‌های شب، هوا سرد شده و ابرها جنگل را در بر می‌گیرند.