گردشگری ایران / دریاچه ولشت کجاست؟

تصویر پیدا نشد

دریاچه ولشت، نام یک دریاچه آب شیرین در استان مازندران است که در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق منطقه ییلاقی کلاردشت قرار دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، این دریاچه کوهستانی با چشم‌اندازی بی‌بدیل و سحرانگیز، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران به شمار می‌آید و هر سال، میزبان صدها گردشگر محلی و مسافر از شهرهای دیگر است.

دریاچه ولشت که یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور ایران محسوب می‌شود، در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است، به طوری که گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری در این دریاچه و اطراف آن زندگی می‌کنند. متاسفانه حضور گردشگران بدون نظارت نهادهای مربوط در طول سال‌های اخیر، این دریاچه آسیب‌پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دستخوش تغییرات نامطلوبی کرده است که زندگی برخی جانوران و آبزیان را تهدید می‌کند.

ماهیگیری، شنا، قایق سواری، دوچرخه سواری و پیاده روی در اطراف دریاچه و تماشای زیبایی‌های طبیعی کوهستان از جمله تفریحاتی هستند که در منطقه دریاچه ولشت وجود دارند. سفر به دریاچه ولشت در تمام فصول سال، سفری لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است؛ البته بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. دو مسیر دسترسی به این دریاچه زیبا وجود دارد و شما می‌توانید با گذر از جاده آسفالته و یک جاده خاکی به آن برسید.

دریاچه آب شیرین ولشت در جنوب غرب شهرستان چالوس و در شمال شرق بخش کلاردشت در دهستان «بیرون بشم» در روستای ولشت واقع شده است. موقعیت دریاچه ولشت در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد، سبب شده است تا گردشگران بسیاری به سمت آن جذب شوند. این دریاچه شگفت‌انگیز در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸، توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان هفتاد ‌و یکمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

کلاردشت، یکی از مناطق ییلاقی معروف در نزدیکی مرزن آباد است که در ۱۲ کیلومتری غرب مرزن آباد واقع شده است. این منطقه ییلاقی با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیار، یکی از بهترین مقاصد گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود. دریاچه ولشت، یکی از جاذبه‌ های گردشگری کلاردشت است که بدون شک، سفر به آن شما را متحیر خواهد کرد. دریاچه ولشت با ۹۳۵ متر ارتفاع از سطح دریا، دمایی متفاوت در مقایسه با کلاردشت دارد و آب و هوای آن، کوهستانی، مرطوب و خنک است.

دریاچه ولشت در زمستان

آب و هوای مطبوع در دامنه رشته کوه‌های البرز، چشم‌انداز سبز و طبیعت منحصربه‌فرد دریاچه ولشت، این میراث طبیعی را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه کرده است که در هر فصلی از سال، میزبان گردشگران علاقه‌مند بسیاری است. دریاچه ولشت در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان، یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه است که به دلیل قرار گرفتن در گودالی بزرگ، توسط تپه‌های کم ارتفاع محاصره شده و از دید پنهان است.

علم کوه در بخش جنوب غربی کلاردشت، در جنوب غرب این دریاچه قرار دارد. در اطراف این دریاچه روستاهایی به نام‌های سما، لرگان، سرکا، چلاجور، ولشت و دیمو قرار گرفته‌اند که برخی از آن‌ها خالی از سکنه هستند. نزدیک‌ترین روستا به دریاچه ولشت، روستای سنار است که در چهار کیلومتری دریاچه واقع شده است و ۲۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند. شهر کلاردشت نیز، نزدیک‌ترین مرکز شهری به این دریاچه محسوب می‌شود.

ویژگی‌های دریاچه ولشت

آب دریاچه ولشت توسط بارش برف و باران و همچنین چشمه‌های زیر زمینی که از بستر دریاچه بیرون می‌ریزند، تامین می‌شود.

طبق تحقیقات انجام گرفته توسط یک تیم غواصی هفت نفره در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۳، وسعت دریاچه ولشت ۱۵ هکتار و میزان آب آن در حدود دو میلیون مترمکعب تخمین زده شده است. حداکثر عمق دریاچه ۲۲ متر، میانگین عمق اطراف ۹ متر و میانگین عمق وسط دریاچه ۱۸ متر است. دمای محیط اطراف دریاچه در ساعت ۱۰ صبح آن تاریخ، ۳۱ درجه سانتی‌گراد و دمای آب در سطح، ۲۶ درجه سانتی‌گراد بود؛ در حالی که دما در عمق ۶ متری، ۱۹ درجه سانتی‌گراد، در عمق ۱۴ متری، ۱۳ درجه سانتی‌گراد و در عمق ۲۰ متری، پنج درجه سانتی‌گراد بود.

دریاچه ولشت در یک گودال بزرگ از زمین‌هایی با خاک‌های رانشی و فرسایشی قرار گرفته است. ارتفاع دریاچه ولشت از سطح دریای خزر ۹۳۵ متر است و حدود سه میلیون متر مکعب آب در آن قرار دارد. آب این دریاچه توسط بارش برف و باران و همچنین چشمه‌های زیر زمینی که از بستر دریاچه بیرون می‌ریزند، تامین می‌شود. جالب است بدانید که آب دریاچه ولشت، هیچ‌گاه سر ریز نمی‌شود و تنها در سطح آن در حال بالا و پایین رفتن است. سطح آب دریاچه در طول ماه‌های گرم سال پایین‌تر و در طول ماه‌های پر بارش، بالاتر است.

خاک بسیار نرم و خاکستری رنگ، بستر دریاچه ولشت را پوشانده است و عمق دید بسیار محدود است؛ به طوری که عمق دید تا عمق پنج متری دریاچه، حدود یک متر، تا عمق ۱۰ متری حدود ۶۰ سانتی‌متر، تا عمق ۱۵ متری حدود ۳۰ سانتی‌متر و در عمق ۲۰ متری حدود ۱۰ سانتی‌متر است.