گردشگری ایران / پل زمان خان سامان کجاست؟

تصویر پیدا نشد

پل زمان‌خان سامان با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، از زیباترین پل‌های ساخته شده روی زاینده‌رود به‌شمار می‌رود و با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، پل زمان‌خان سامان با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، از زیباترین پل‌های ساخته شده روی زاینده‌رود به‌شمار می‌رود و با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل دارای دو دهانه است و روی سه پایه سنگی طبیعی قرار دارد. این پل به دستور زمان‌خان، رییس طایفه نفر، از خاندان ایل بیگی و از سرداران معروف شاهان صفوی ساخته شد. گردشگاه پل زمان‌خان دارای امکانات رفاهی کاملی از جمله امکانات اقامتی، سرویس بهداشتی، رستوران و چایخانه است.

پل زمان خان ۳۲ متر طول و ۴.۵ متر پهنا دارد. این پل در ارتفاع ۱۲ متری از سطح رودخانه ساخته شده است. یکی از دلایلی که برخی این پل را پلی ساسانی نامیدند، شباهت زیاد آن با پل های ساسانی است. به عنوان مثال پل مشهور شهر دزفول از نظر ظاهری بسیار شبیه به پل زمان خان است. زمان خان دو دهانه قوسی شکل دارد که که بر روی سه پایه سنگی آن قرار گرفته اند. پایه میانی درست در مرکز رودخانه قرار دارد و بر بلندای آن دریچه ای توخالی به منظور کاهش وزن پل تعبیه کرده اند. به منظور استحکام بیشتر، پل زمان خان را بر روی یک صخره که در پیچ رود قرار دارد ساخته اند. آجر نمای اصلی پل و گچ و ساروچ ملات به کار رفته در آن هستند. پل زمان خان، پس از گذشت چند صد سال، هنوز هم صلابت و شکوه خود را حفظ کرده و از گزند امواج خروشان زاینده رود و باد و باران در امان مانده است.
امکانات موجود در پل زمان خان

این منطقه یکی از تفرجگاه های معروف شهرکرد است و امکانات نسبتا مناسبی در آن ساخته اند. از جمله امکانات موجود در مجاورت پل زمان خان، می توان به هتل، محل مخصوص کمپ کردن، اجاره ویلا، سرویس بهداشتی، فروشگاه های صنایع دستی و سوغات و چند رستوارن و چایخانه اشاره کرد. در کل در سفر به این منطقه، زیاد نگران امکانات موجود در آن نباشید.