گردشگری کشاورزی فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان کهگیلویه و بویراحمد

تصویر پیدا نشد

گچساران- ایرنا- گردشگری کشاورزی ظرفیتی برای افزایش درآمد روستاییان کشاورز، دامدار و فعالان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد و کسب تجربه های نو در ایرانگردی است.

براساس راهبردهای توسعه گردشگری کشاورزی که سال های اخیر در کشورمان مرسوم شده ، بهره برداران حوزه کشاورزی به ویژه در بخش های باغداری و دامپروری می توانند با اخد پروانه بهره برداری زمینه جذب گردشگران برای تماشا و کسب تجربه تولید محصول را فراهم کرده و در کنار آن با راه اندازی زیرساخت های اقامتی بستر ایجاد شغل های جدید را نیز ایجاد کنند.

به عنوان مثال مزرعه پرورش ماهی را در نظر بگیرید که با انجام هزینه ای اندک می تواند امکان گرفتن ماهی در استخر از سوی گردشگر و پخت یا کباب آن را فراهم کند در کنار این مزرعه یک سرمایه گذار نیز با احداث زیرساخت های اقامتی ضمن اشتغالزایی بستر فروش تولیدات مزرعه و سوغات محلی روستا را فراهم می کند.

اگر مثلا یک باغدار، با تولیدکنندگان مرغ محلی و گل در یک روستا با هم تعامل کند با راه اندازی یک واحد اقامتی در باغ، گردشگر می تواند ضمن درست کردن غذا، چیدن و خریدن میوه در همان باغ هم اقامت کند که این می شود یک تیر و چند نشان تجربه به یادماندنی برای مسافر، رونق فروش محصولات تولیدی بهره برداران و ایجاد چند فرصت شغلی جدید.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن آداب و رسومی زیبا در هنگام برداشت محصول به ویژه زمزمه شعرهای محلی ، غذاهای بومی و ۱۴ روستای نمونه گردشگری ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری کشاورزی را دارد.

در این سرزمین رویایی وجود کوهساران، طبیعت بکر، هوای پاک، آبشار و چشمه سارها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر پسته کوهی، گل های زینتی ، بلوط ، پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه گردشگری کشاورزی است.

توجه به توسعه گردشگری کشاورزی با همراهی ظرفیت های طبیعی و مردمانی مهمان نواز، ضرب آهنگی آرام و دل نشین زندگی در روستاهایی مانند مارین، کریک، کلگه امیرشیخی واقعا می تواند تجربه های به یادماندنی برای گردشگران باشد.

چوپانی گله گاو، گوسفند در مراتع و چمنزارها، پرورش احشام، دوشیدن شیر، درست کردن کشک ، برداشت و پاک کردن زعفران ، چیدن میوه های جنگلی و پخت نان محلی تداعی خاطره شیرین رویاهای دوران کودکی برای برخی شهرنشین ها و آرامش روحی آنان خواهد بود.

گردشگری کشاورزی می تواند تجربه ای همگون با محیط زیست که علاوه بر کاهش استرس و فشارهای روحی زندگی شهرنشینی، درآمدزایی پایدار با حفظ شیوه زندگی سنتی را برای اهالی مناطق روستایی به همراه داشته باشد.

اگروتوریسم نوعی گردشگری است که در آن، مهمانان با خانوارهای روستایی و کشاورزان زندگی کرده و علاوه بر آموزش نحوه فعالیت های کشاورزی و زندگی در کشتزارها و مناطق کشاورزی، در کار سنتی کشاورزی نیز مشارکت می کنند.

ایجاد نخستین واحد گردشگری کشاورزی در دهدشت

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین واحد خدماتی گردشگری کشاورزی استان در شهر دهدشت پروانه بهره برداری دریافت کرده است.

محمد حسین زاده اضافه کرد: این طرح که در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مجوز فعالیت گرفته در یک باغ تولید انواع میوه شامل مرکبات، انجیر و انگور ایجاد می شود که افزون بر ایجاد ۳۰ فرصت مستقیم شغلی باعث جذب گردشگران نیز خواهد شد.

طرح های پیش بینی شده در سایر شهرستان ها

حسین‌زاده تاکید کرد: گردشگری کشاورزی با تصویب چهار طرح در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و گچساران تقویت می شود.

وی عنوان کرد: براساس تصمیم کارگروه‌ گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، سرمایه‌گذاران این طرح‌ها ابتدا پروانه بهره‌برداری دریافت کرده، سپس تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به آن‌ها اعطا می‌شود.

حسین زاده بیان کرد: گردشگری کشاورزی اولویت اصلی میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.

او با اشاره به اهمیت رونق گردشگری کشاورزی در توسعه اقتصادی روستاها تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران برای ایجاد توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشاورزی در مزارع، باغ‌ها دامپروری‌ها گلخانه‌های محل پرورش گل و گیاه و مراکز پرورش طیور حمایت ویژه می‌شود.

حسین‌زاده بیان کرد: معرفی واحدهای گردشگری‌ کشاورزی به مسافران تورهای گردشگری از دیگر برنامه‌های حمایتی برای رونق این شاخه نوپای گردشگری در استان است.

او یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های محلی برداشت انگور، سیب، برنج و لیمو در شهرستان‌های استان نیز برای رونق گردشگری کشاورزی پس از مهار ویروس کرونا برنامه‌ریزی شده است.

حسین‌زاده با اشاره به موفقیت کشورهای توسعه‌یافته در کسب درآمد از طریق گردشگری کشاورزی به‌ویژه محصولاتی مانند گل رز به‌دلیل زیبایی‌های بصری و بوی مطبوع آن، ابرازامیدواری کرد: با بهره‌برداری از اینگونه طرح‌ها به درآمدزا شدن این صنعت در مرکز استان کمک می‌شود.

او اضافه کرد: شالیزارهای برنج، مزارع پرورش ماهی، مزارع کشت زعفران، مناطق پرورش کرم ابریشم، مزارع پرورش شترمرغ از جمله بخش‌هایی است که با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی مقصدی برای گردشگران خواهد بود.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های فراموش‌شده توسعه اقتصادی استان است که رونق آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌هاست.

سایر برنامه های توسعه گردشگری

به گفته حسین زاده توسعه گردشگری روستایی ایجاد کمپ‌های عشایری، توسعه بومگردی با هدف رونق اقتصادی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت اولویت های گردشگری در سال جاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۳۴ میلیارد ریال اعتبار به تکمیل اردوگاه های گردشگری بی بی حکیمه،آبشار کمر دوغ، موگرمون و تنگ ماغر اختصاص یافته است.

مجید صفایی با اشاره به اینکه این طرح ها جزو پروژه های جهش تولید حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود اظهار داشت: پیمانکار تکمیل زیرساخت های رفاهی گردشگری مناطق مذکور پس از تعیین مراحل مناقصه انتخاب و هم اکنون عملیات اجرایی پروژه ها در دست اقدام است.

وی تصریح کرد:از این میزان بودجه ۱۳میلیارد ریال به تکمیل زیرساخت های اردوگاه گردشگری بی بی حکیمه شامل اصلاح ورودی، توسعه روشنایی و نوسازی تجهیزاتی مانند روشویی ها تخصیص یافته است.

صفایی بیان کرد: همچنین هشت میلیارد ریال اعتبار برای اردوگاه گردشگری موگرمون،هفت میلیارد ریال به آبشار کمردوغ و ۶ میلیارد ریال نیز برای ساماندهی ورودی و تکمیل اردوگاه تنگ ماغر اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:با توجه به اهمیت مناطق گردشگری محل اجرای این طرح ها در مناطق مختلف استان تکمیل این طرح ها می تواند نقش اثرگذاری در رونق گردشگری مناطق مذکور داشته باشد.

صفایی عنوان کرد: پارسال بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار به ۹ طرح گردشگری جهش تولید این استان اختصاص یافت که امید می رود اعتبار پیش بینی شده برای دیگر طرح های مذکور به زودی تخصیص یابد.

وی افزود: با اجرای این طرح های بزرگ سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری برای ۵۵۲ نفر شغل ایجاد می‌ شود.

وی با یادآوری اینکه چهار اولویت توسعه این استان در برنامه آمایش سرزمین شامل آب، کشاورزی، گردشگری و صنایع نفت و گاز تعیین شده است ابراز امیدواری کرد که چشم انداز گردشگری استان روشن و امیدبخش باشد.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌ های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

بر اساس آمارهای موجود تا پیش از انتشار ویروس کرونا کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر بوده است.