بهترین مکان‌های گردشگری برای سفر‌های تابستانی

تصویر پیدا نشد

با آمدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس خانواده‌های ایرانی به دنبال مکانی خوب برای سفر در ایام تابستان هستند، تا چند روزی را در شرایط آرام و بی دغدغه در کنار خانواده سپری کنند. اما باتوجه به این نکته که شرایط اقلیمی کشور در موقعیت گرم و خشکی قرار دارد، آب و هوایی در اغلب شهر‌های ایران گرم و حتی در برخی شهر‌ها دما از ۳۰ درجه بالاتر می‌رود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا بهترین موقعیت‌های مکانی برای سفر‌های تابستانی به شما معرفی کنیم.

نشان تجارت – مهدی توفیقی: ایران یک کشور چهار فصل است که همین نکته برای مسافران محدودیت های اندکی به وجود آورده است اما می توان با انتخاب مقصد مناسب بهترین اوقات را در کنار خانواده داشته باشیم. تابستان که فرا می رسد و تعطیلات شروع می شود گردشگران ایرانی موقعیت های مناسبی به را برای گشت و گذار پیدا می کنند تا چند روزی را از هیاهو و شلوغی کلان شهر ها دور باشند، در ادامه این گزارش با جامعه ۲۴ همراه باشید تا با بهترین مقاصد برای سفر در تابستان آشنا شوید.

فیروز کوه استان تهران

شهرستان فیروزکوه با کمترین فاصله از پایتخت ایران قرار دارد که اکثر اوقات سال به دلیل کوهستانی بودن منطقه ای که در آن واقع شده است همواره در فصل تابستان دارای آب و هوای بسیار مطلوب و خنک است.

فیروزکوه در مسیر جاده تهران – قائم قرار دارد و دارای جاذبه های گردشگری طبیعی بسیاری است که برای گردش در طبیعت و لذت بردن از آن بسیار مناسب است. علاوه بر طبیعت بسیار زیبا و عالی شهرستان فیروزکوه، جاذبه های تاریخی بسیاری مانند قلعه‌های قدیمی، کاروانسراها، گورستان‌های کهن و امام زاده در شهر فیروزکوه وجود دارد.

آلاشت استان مازندران

شهر دیگری که در فصل تابستان می تواند یکی از مقاصد جذاب برای سفر باشد، شهر آلاشت است که در استان مازندران واقع شده است. مردم بومی این شهر به گویش آلاشت مازندران صحبت می کنند. منطقه آلاشت نیز با طبیعت بکر خود بسیاری از آبشارهای ایران را در خود جای داده است. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در روستای چرات واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب آلاشت قرار داد. چرات یکی از روستا های پیرامون آلاشت منطقه سواد کوه است.

جهان نمای گرگان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در فصل تابستان که در خطه شمالی کشور قرار دارد، منطقه جهان نما در استان گلستان است. روستای جهان‏ نما به دلیل داشتن طبیعت بکر، اقلیم ویژه و همچنین استقرار در منطقه حفاظت شده جهان‏ نما، مناظر و دشت های منحصر به فردی دارد. ارتفاعات و طبیعت این منطقه بسیار بکر و دست نخورده است که در سه فصل اول سال از طراوت و زیبایی شگفت انگیری برخوردار است، به خصوص که در فصل گرما توجه بسیاری از گردشگران را جلب می کند.

دهکده جهان نما دقیقا در دامنه های کوه های جهان نما قرار دارد که ۳ هزار و ۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این ارتفاع به آن معنا است که بازدید از منطقه و پیاده روی در آن به منزله پیاده روی بر بام استان گلستان است.

بجنورد استان خراسان شمالی

از دیگر مقاصد که در فصل تابستان از هوای دلپذیر و خنکی برخوردار است، شهرستان بجنورد در خراسان شمالی است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری است و بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های گردشگری آن فصل های بهار و تابستان است.
شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و در شمال شرق ایران است. «بُژنُرد» کلمه‌ای است که در لهجه شمال خراسان تلفظ می‌شود. مساحت این شهر 36 کیلومتر مربع است که به‌عنوان چهل و چهارمین شهر کشور محسوب می‌شود و یکی از شهر‌های بزرگ خراسان است.

شهر بجنورد برای گردشگرانی که از مسیرهای شمالی وارد استان خراسان می شوند بیشتر با تفرجگاه بابا امان شناسایی شده است.

نام شهر بجنورد، «بیژن‌گُرد» یا بیژن یورد در منابع قدیمی و فرهنگ‌های لغت آورده شده و بیژن‌گرد (بجنورد) به معنی «ساخته بیژن» و «آبادشده به دست بیژن» است.
اردبیل، بهترین مکان برای مسافرت در فصل تابستان

شهرستان اردبیل که یکی از شهرهای مرزی ایران است و مرز مشترک با کشور آذربایجان دارد، یکی از سردترین مناطق کشور ایران است. شهرستان اردبیل از جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری برخودار است. از جمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی اردبیل می‌توان به پل یدی گوز، خانه تاریخی ارشادی، مسجد جامع اردبیل، محل دفن شهدای جنگ چالدران و شیروان، سالن ۶۰۰۰ نفری جهان پهلوان رضازاده، مجسمه شاه اسماعیل، میدان جانبازان و گرمابه‌های دوره‌های قبل از سلسه های صفویه و قاجاریه اشاره کرد.

شهرکرد استان چهار محال و بختیاری

شهرکرد یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل تابستان است زیرا آب و هوای آن به علت دشت های وسیع و کوه های مرتفع بسیار خنک است. شهر کرد یکی از زیباترین جاهای تماشایی ایران است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. جاذبه های گردشگری این شهر در میان گردشگران بسیار معروف و محبوب است.

شهر کرد علاوه بر آب و هوای بسیار خوب و مناسبی که دارد مردم بسیار مهمان نواز و خون گرمی دارد که می توانند علاوه بر جذابیت منطقه از همراهی و هم صحبتی با آن ها لذت ببرید. نام پیشین آن شهرکرد، «دِهْکُرد» بوده‌است که پس از تبدیل به شهر (در شهریور ۱۳۱۴ خورشیدی)، به شهرکرد تغییر نام داده ‌است. شهرکرد دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است. میانگین دمایی در شهرکرد به ثبت رسیده، ۱۱.۵ درجه سانتیگراد است.

شهرستان سرعین
شهر سرعین با جاذبه های گردشگری فراوان یکی از معروف ترین شهر های استان اردبیل است که برای داشتن آب گرم های معدنی با خواص درمان در میان گردشگران ایرانی و جهانی بسیار محبوب و معروف است. چشمه های آب گرم سرعین شهرت جهانی دارند و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از سراسر ایران و جهان برای تجربه شنا در این آب های گرم به این شهرستان می کشاند. درسرعین هم آب گرم وجود دارد، هم بناهای تاریخی و هم طبیعت زیبا و بکر، که هر کدام در جای خود به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر برای گردشگران جذاب هستند.
شهرستان دماوند

شاید در ابتدا به این فکر افتاده باشید که شهر دماوند در دامنه های قله دماوند است اما اینطور نیست. شهرستان دماوند منطقه ای با طبیعت منحصر به فرد و زیبای خود توجه گردشگران بسیاری به خاطر آب و هوای کم نظیرش در فصل تابستان، جلب می کند. فاصله شهر دماوند از شهر تهران بسیار اندک است و با حدود ۲ ساعت رانندگی به دماوند می رسید، به همین خاطر این منطقه از دیرباز تا کنون به عنوان یک تفرجگاه و ییلاق برای مردم پایتخت به حساب آمده است.

شهرستان دماوند هم یکی از خنک ترین شهر های ایران در فصل تابستان به شمار می رود و به دلیل آب و هوای بسیار خنک، باغ های میوه فراوان و طبیعت زیبا، آثار تاریخی و باستانی ارزشمند، ییلاق هایی مثل چشمه اعلی و مردمان مهربان و خونگرمی که دارد، به عنوان یکی از بهترین مقاصد با کمترین فاصله از پایتخت است.