استانی که ۷ اثر ثبت جهانی دارد اما هدف گردشگری نیست

تصویر پیدا نشد

کرمان – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان می‌گوید این استان باوجود بیشترین جاذبه‌های ثبت جهانی و شرایط و اقلیم بسیار متفاوت و جذاب که در گوشه گوشه خود دارد اما آنچنان که باید، هدف گردشگری نیست.

فریدون فعالی روز سه‌شنبه در نشستی در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان افزود: یکی از دلایل قرار نگرفتن کرمان در فهرست هدف های گردشگری تبلیغ و اطلاع رسارنی نکردن به اندازه و کارشناسی است.
وی تصریح کرد: استان کرمان با ظرفیت ها و جاذبه های مختلفی که دارد می تواند مقصد و بازار جدید گردشگری باشد و در این مسیر باید همه دست اندرکاران دولتی و خصوصی متولی نقش خود را بخوبی ایفا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های گردشگری این استان باید زیرساخت های متناسب با آن نیز ایجاد شود ایجاد این زیرساخت ها ملزوماتی دارد که در بخش اطلاع رسانی نیز نیازمند همت والای رسانه هایی چون خبرگزاری جمهوری اسلامی است.

فعالی بیان کرد: بخش دولتی و خصوصی حوزه گردشگری البته در سال های گذشته تلاش زیادی با هدف اعتلای جایگاه کرمان در زمینه ارتقای جایگاه گردشگری آن انجام داده اند و امیدواریم بزودی شاهد به ثمر نشستن نتیجه این تلاش ها در این استان باشیم.

محمدرضا بهرامی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان نیز که در این نشست حضور داشت با تشریح ظرفیت های مختلف گردشگری این استان گفت: تا زلزله بم در سال ۱۳۸۲ استان کرمان یکی از هدف های مهم گردشگری بود اما پس از آن رفته رفته حضور گردشگران کاهش یافت.

وی درباره دلایل این رویداد توضیح داد: بسیاری از گردشگران، کرمان را بیشتر به ارگ بم به عنوان جاذبه گردشگری می شناختند و پس از زلزله مدیران متولی در استان نتوانستند سایر جاذبه های استان کرمان را معرفی کنند که تصور نشود زیبایی های بم تنها منحصر به ارگ بم است لذا بسیاری از ظرفیت های گردشگری و طبیعی استان ناشناخته مانده است.

داود میاندهی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان نیز در این دیدار بر تعامل بیشتر برای تولیدمحتوای کارشناسی و هدفمند در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اعلام آمادگی کرد و گفت که ظرفیت های کارشناسی در ایرنا وجود دارد و می توان با سیاستگذاری خبری و مخاطب شناسی علمی، اثربخشی و ضریب نفوذ را در اطلاع رسانی این حوزه افزایش داد.

به گزارش ایرنا استان کرمان با هفت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان های کشور دارد؛ ارگ بم ( بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است.

آثار طبیعی در شمال، جنوب و شرق استان کرمان بنا به جغرافیا و ویژگی های اقلیمی این مناطق هرکدام جذابیت و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که می تواند هدف گردشگران داخلی و خارجی باشد.