افزایش نرخ بلیت هواپیما غیرقانونی است/ اعمال جریمه متخلفان

افزایش نرخ بلیت هواپیما غیرقانونی است/ اعمال جریمه متخلفان

به گزارش ایرنا، داستان از آنجایی شروع شد که برخی شرکت‌های هواپیمایی با تنظیم شکایتی به دیوان عدالت اداری مدعی شدند که بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت، وزارت راه و شهرسازی و ستاد تنظیم بازار نمی‌توانند در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت کنند.
آنها در ادامه حتی موفق شدن رای هیات عمومی دیوان را دریافت کنند و از ۲۸ آذر ماه قیمت‌ها را افزایش دادند.
خاطرنشان می‌شود برخی شرکت‌های هواپیمایی بخش خصوصی مدعی‌اند دولت فقط به تامین سوخت برای این شرکت‌ها می‌پردازد و با اعلام اینکه “ما مسافر خود را داریم” حتی خواستار آن شده بودند که دولت همین سوخت را نیز تامین نکند، اما به آنها اجازه داده شود تا به صورت آزاد به قیمت‌گذاری بلیت بپردازند. این در حالیست که آنها موظف به افزایش تعداد ناوگان خود هستند.
شنیده‌ها حاکیست برخی از این شرکت‌ها به‌جای افزایش ناوگان به دنبال سرمایه‌گذاری‌های سودده از قبیل هتل‌سازی و غیره بوده و هستند و حتی به‌منظور اعمال فشار برای افزایش قیمت‌ها، از ارائه خدمات پروازی با هواپیماهای خود سر باز زدند.

افزایش غیرقانونی قیمت بلیت از سوی برخی ایرلاین‌ها

هرچند رای یاد شده به هیچ عنوان مورد استقبال شرکت‌های هواپیمایی غیرخصوصی قرار نگرفت و نسبت به افزایش قیمت اقدام نکردند، اما شاهد بودیم برخی شرکت‌های خصوصی قیمت بلیت را افزایش دادند.
با این حال، شب گذشته مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی اعلام‌کرد: هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است.
“حسین مذنب” در صفحه اجتماعی ایکس نوشت:‌ برخلاف اخبار منتشر شده در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری فقط شورای عالی هواپیمایی است.
وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه سال جاری هستند که در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی انجام خواهد شد.
بر این اساس، از فردا (شنبه) سازمان تعزیرات حکومتی به جریمه شرکت‌های متخلف خواهد پرداخت.
اما آنچه مطالبه عمومی است و خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بر آن تاکید دارد، استرداد پول‌های اضافه دریافت شده از مسافران از سوی شرکت‌هایی است که سرخود به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌ بودند.
برخی کارشناسان معتقدند: نباید از نظر دور داشت که اکنون پروازها در برخی مسیرها همچون گذشته صرفه اقتصادی لازم را ندارد و به همین دلیل شاهد کاهش پروازها هستیم.
موضوعی که صدای بسیاری از مردم را نیز درآورده و برخی از آنان در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی از این قضیه گلایه داشتند.
بر این اساس، به نظر می‌رسد قیمت‌ها باید بار دیگر در شورای عالی هواپیمایی مورد بررسی قرار گیرد تا شاید برای رفاه بیشتر مردم هم که شده، قیمت‌ها در برخی خطوط آن هم با تصویب شورای عالی هواپیمایی افزایش یابد تا شاهد رونق مسیرها و پرتردد شدن آنها باشیم، نه اینکه همچون روزهای گذشته شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ‌ها باشیم.
یادآور می‌شود خرداد ماه امسال شاهد افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیماها بودیم.